درمان و جراحی آنوریسم عروقی

فتق های شکمی
آبان ۲۲, ۱۳۹۸

آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی عبارت است از انسدادی بزرگ در قسمت پایین رگ اصلی بدن یعنی آئورت که خون را به همه قسمت‌های بدن انتقال می دهد.

آئورت بزرگترین رگ خونی در بدن است که از قلب به وسیله مرکز قفسه سینه و شکم در سراسر بدن منشعب می‌شود. بنابراین اگر آنوریسم آئورت شکمی پاره شود، این خونریزی می تواند منجر به مرگ شود.

درمان آنوریسم با توجه به اندازه و سرعت پیشرفت آن، از حالت انتظار و مراقبت تا جراحی اضطراری متفاوت است.

نحوه تشخیص بیماری آنوریسم

برای تشخیص آنوریسم آئورت شکمی، معمولا پزشکان سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار را بررسی می کنند و معاینه فیزیکی انجام می‌دهند.

آنوریسم آئورت شکمی اغلب در معاینه یا آزمایش‌های معمول پزشکی مانند سونوگرافی قلب یا شکم تشخیص داده می‌شود.

هنگامی که پزشک تشخیص دهد مبتلا به این بیماری هستید، برای تأیید تشخیص خود آزمایش‌های تخصصی مانند موارد زیر را تجویز می کند.

• سونوگرافی
• CTاسکن
• MRI
• آنژیوگرافی

درمان آنوریسم

درمان آنوریسم به اندازه آنوریسم و سرعت رشد آن بستگی دارد.

در مواردی که آنوریسم کوچک باشد ممکن است پزشک پیش از جراحی بیماری را توسط دارو و کاهش فشار خون و ریلکس کردن عروق کنترل کند و از پارگی سرخرگ جلوگیری کند.

اما هنگامی که آنوریسم آئورت شکمی بسیار بزرگ یا به سرعت در حال رشد و در معرض خطر پارگی و یا دایسکشن باشد باشد، نیاز به درمان دارد.

بهترین روش درمان هر آنوریسم به عوامل مختلفی از جمله محل و شکل آنوریسم و همچنین شرایط فیزیکی بیمار بستگی دارد.

دو نوع اصلی از عمل جراحی برای اصلاح آنوریسم آئورت بزرگ وجود دارد:

• ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش جراحی باز
• اندوواسکولار (ترمیم کم تهاجمی)

جراحی باز آنوریسم شکمی

در جراحی باز آنوریسم بخش آسیب دیده را از آئورت حذف و آن را با یک لوله مصنوعی جایگزین می کنند. این جراحی نوع استاندارد و رایج جراحی آنوریسم آئورت است.

در این روش یک برش بزرگ در شکم یا قفسه سینه ایجاد می شود و در طول عمل جراحی، آنوریسم حذف می گردد.

پس از آن، بخشی از آئورت با موادی مانند داکرون یا تفلون پیوند زده می شود.

این عمل نیاز به بیهوشی عمومی دارد. عمل جراحی ۳ تا ۶ ساعت طول می کشد و دوره نقاهتی که باید در بیمارستان طی شود، ۵ تا ۸ روز است.

در اغلب موارد زمان لازم برای بهبودی کامل و بازگشت به فعالیت های روزانه پس از عمل جراحی باز قفسه سینه و شکم، یک ماه است.

جراحی اندوواسکولار

در این روش جراحی، آنوریسم برداشته نمی شود. بلکه توسط استنت گرفت ها و یا تکنولوژی جدید استنت گرافت آنوریزم، مسیر عبور جریان خون احیا می گردد.

همچنین فشار مضاعف بر روی دیواره ی سرخرگ احساس نمی شود. این امر از پارگی و دایسکشن سرخرگ جلوگیری می کند.

جراح ابتدا یک کاتتر را به داخل سرخرگ در کشاله ران (قسمت بالایی ران) می برد. سپس با استفاده از اشعه ی ایکس برای دیدن عروق، جراحی پیوند به آئورت را انجام می دهد.

بعد از آن پیوند، داخل آئورت گسترش داده شده و در جای خود به یک کانال پایدار برای جریان خون تبدیل می شود. پیوند بخش ضعیف شده آئورت را تقویت می کند. این کمک می کند تا از پارگی آنوریسم جلوگیری شود.

در این روش درمانی از بیهوشی عمومی استفاده می شود و نسبت به جراحی باز بسیار ساده تر است.

همچنین مدت زمان جراحی و ریکاوری بیمار به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از طرف دیگر ریسک مرگ و میر و عوارض طولانی مدت و کوتاه مدت بسیار کمتری دارد.

مراقبت های پس از عمل آنوریسم شکمی :

پس از جراحی آنوریسم شکمی ممکن است بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شود. مراقبت های پس از عمل بر اصول زیر استوار است :

* اطمینان از خون رسانی به بافت ها و محل عروق با حفظ فشار خون در حد مناسب، رساندن مایعات کافی به بدن، پیشگیری از افزایش فشار خون، کنترل دقیق علائم حیاتی و میزان دفع ادرار

* بررسی حس و حرکت و وضعیت خون رسانی به بافت ها و اندام های تحتانی و همچنین کنترل سطح هوشیاری

* مراقبت از محل جراحی از نظر عفونت و تشکیل لخته و ترومبوز و نشانه های نشت خون از محل گرافت عروقی مثل درد شدید در پشت و یا کبودی وسیع در اندام تناسلی و افت هموگلوبین

* کنترل بیمار به منظور عدم درگیری با مشکلات روده ای مثل درد شدید و اتساع شکم، وجود خون در مدفوع و اسهال

* در نظر گرفتن بیمار از نظر علائم بی قراری، رنگ پریدگی، پوست مرطوب، کاهش فشار خون، تشنگی و افزایش نبض و درد های شدید در ناحیه پشت شکم

* تسکین درد ناشی از جراحی طبق دستور پزشک

مراقبت در منزل از بیمار آنوریسم شکمی :

* بیمار باید فعالیت های خود را به تدریج افزایش دهد.

* علائم خستگی، کاهش اشتها و مشکلات روده ای مورد انتظار است.

* از برداشتن جسم سنگین برای حداقل ۶ تا ۱۲ هفته بعد از جراحی پرهیز شود.

* به علائم عفونت محل جراحی مانند تب و لرز، ترشح چرک از محل جراحی، درد و سفتی و قرمزی توجه شود.

* اندام های تحتانی از نظر تغییر رنگ، حرارت و فقدان نبض بررسی شوند.

* در صورت تجویز آنتی بیوتیک، این داروها باید به موقع، طبق دستور پزشک و به طور کامل مصرف شود.

* در صورت نیاز به انجام اقدامات دندان پزشکی با پزشک خود در مورد شروع مصرف آنتی بیوتیک قبل از انجام درمان مشورت شود.

* در آقایان پس از انجام شدن جراحی بروز اختلالات جنسی شایع می باشد و در صورت نیاز با پزشک متخصص ارولوژی مشورت شود.

* رژیم غذایی پر فیبر و همراه با سبزیجات و مایعات کافی جهت پیشگیری از یبوست رعایت شود.

* از انجام رانندگی خودداری شود و در مورد شروع آن با پزشک مشورت شود.

* ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی فعالیت جنسی می تواند آغاز شود به شرطی که بیمار ضمن قدم زدن و بالا رفتن از پله ها دچار کوتاهی تنفس نشود.

* فعالیت هایی چون بالا رفتن از پله ها و قدم زدن بهتر است بر اساس تحمل بیمار آغاز شود.

* ضمن راه رفتن پاها بهتر است با بانداژ الاستیک بسته شود.

* از استعمال سیگار و دخانیات پرهیز شود.

* فشار خون کنترل شده و داروهای فشار خون به درستی استفاده شود.