توده در گردن

نکاتی در رابطه با پستان های زنان و دختران
ژانویه 19, 2018
چه کسانی به جراح عروق مراجعه کنند؟
ژانویه 19, 2018

دکتر علی ستایش جزو یکی از برترین جراحان در این حوزه می باشند و با مشاهده علائم توده درمان را شروع می نمایند و در صورت نیاز توده را با جراحی درمان خواهند نمود. در ادامه بیشتر به توضیح در این بیماری می پردازیم.

نگاه کلی به توده در گردن:

بسیاری از افراد احساس درد و توده بودن در گردن شان را دارند اما هیچ گاه این حس را مهم نمی پندارند.

كیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده‌های گردنی می باشند؛ غده‌های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده، به صورت توده‌هایی در گردن قابل لمس هستند.

توده‌های گردن در هر سنی شیوع دارند و همه بایستی به‌محض احساس توده‌ای در گردن به پزشك متخصص مراجعه كرده، تحت معاینه قرارگیرند.ت

وده‌های گردنی 3 علت مادرزادی، عفونی و سرطانی دارند.

كیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده‌های گردنی می باشند و غده‌های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده، به صورت توده‌هایی در گردن قابل لمس هستند.

شایع‌ترین علل عفونی ایجاد توده در گردن را لوزه‌ها، دندان‌ها و سینوس‌ها، ابتلا به بیماری سل و توكسوپلاسموز (بیماری عفونی كه افراد در معرض تماس با گربه به آن مبتلا می‌شوند) شامل می شوند.

سرطان‌های بدخیم به 2 صورت اولیه و ثانویه ظهور می‌یابند كه نوع اولیه آن شامل سرطان غدد تحت فكی، تیروئید و غدد لنفاوی است.

از سرطان‌های حفره دهان، حنجره، بینی، سینوس‌ها، معده و سرطان نازوفارنكس ـ منطقه بالای حلق ـ به عنوان موارد ثانویه سرطان می باشند.

  • آشنایی با انواع توده های گردنی و علل به وجود آورنده آن

از کیست ها و ناهنجاری های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده های گردنی نام می برند. در مواردی، غده های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده، به صورت توده هایی در گردن قابل لمس هستند. از نظر اندازه، توده های بالاتر از یک سانتیمتر در گردن به بررسی نیاز دارند و در اطفال و سنین بالای ۵۰ سال به دلیل زیاد بودن بدخیمی از اهمیت بیشتری برخوردارند. از سوی دیگر عفونت های گوش، هنوز شایع ترین علل ناشنوایی یا افت شنوایی در کشور به شمار می رود. از سال ها پیش در ایران (به عنوان اولین کشور خاورمیانه) با انجام جراحی های کاشت حلزون به بخش وسیعی از ناشنوایان مادرزادی کمک شده و هم اینک شاهد نتایج مثبت و قابل قبول این اعمال هستیم به گونه ای که بسیاری از کودکانی که در دهه اخیر با این جراحی تحت عمل قرار گرفته اند، امروز نه تنها در مراکز ناشنوایان نگهداری نمی شوند بلکه همانند هم سن و سالان خود به دبستان، دبیرستان و دانشگاه می روند و گروهی هم از دانشگاه ها در رشته های مختلف فارغ التحصیل شده اند.

شایع ترین علل عفونی ایجاد توده در گردن، لوزه ها، دندان ها، سینوس ها، ابتلا به بیماری سل و توکسوپلاسموز (بیماری عفونی که افراد در معرض تماس با گربه به آن مبتلا می شوند) عنوان می شود. در «دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران» که ۱۰ تا ۱۴ آبان ماه با حضور استادان برجسته رشته گوش، گلو و بینی برگزار شد، موضوع توده های گردنی مورد بحث قرار گرفته و روش های علمی تشخیصی و درمانی آن ارائه شد. دکتر «علیرضا جعفری» دبیر اجرایی این کنگره با هشدار نسبت به جدی گرفتن این توده ها در گردن می گوید: «توده های گردنی در هر سنی شیوع دارند و همه افراد باید در صورت احساس توده در گردن با مراجعه به پزشک متخصص، تحت معاینه قرار گیرند.» معمولاً سرطان های بدخیم به دو صورت اولیه و ثانویه ظهور می کند که نوع اولیه آن شامل سرطان غدد تحت فکی، تیروئید و غدد لنفاوی است. دکتر «جعفری» از سرطان های حفره دهان، حنجره، بینی، سینوس ها، معده و سرطان نازوفارنکس (منطقه بالای حلق) به عنوان موارد ثانویه سرطان نام می برد.

  • رابطه سرگیجه و بیماری های گوش

امروزه رابطه سرگیجه با بیماری های گوش در میان پزشکان به امری مسلم تبدیل شده است، هر چند هنوز بسیاری از مبتلایان به سرگیجه برای درمان خود به تخصص های مختلف مراجعه می کنند. بیش از ۹۰ درصد از علل سرگیجه مربوط به بیماری های گوش است، حال آنکه بیمار مدت ها در بخش های قلب و عروق و اعصاب به دنبال درمان می رود که اطلاع و آگاهی عمومی در این مورد نقش بسزایی دارد.

به غیر از عفونت ها به عنوان مهم ترین عوامل ناشنوایی در کشور، علل ژنتیک ناشی از ازدواج های خویشاوندی نیز در ایران از علل عمده کاهش شنوایی نوزادان متولد شده است که همین امر نقش اطلاع رسانی رسانه های گروهی را پررنگ تر می سازد. با پیشرفت تکنولوژی و روش های نوین جراحی می توان ناشنوایی را ریشه کن کرد، تمامی انواع کاهش شنوایی در کشور قابل درمان است و با برنامه ریزی بخش سلامت در کشور در زمینه تشخیص به موقع کم شنوایی یا ناشنوایی و ارجاع به موقع افراد دارای مشکل به مراکز درمانی و پشتیبانی کافی این مراکز، می توان شرایطی را پدید آورد تا در سال های آتی دیگر شاهد بیمار ناشنوا در کشور نباشیم.

از سوی دیگر به گفته متخصصان این رشته، توجه به علائم بیماری های گوش در حصول به نتایج مثبت بعد از درمان نقش بسیار مهمی دارد زیرا بسیاری از علائم گوش همچون کاهش شنوایی خفیف، وزوز گوش و ترشح از گوش از آنجایی که بیمار را زیاد اذیت نمی کند، کم اهمیت تلقی شده و معمولاً باعث مراجعه تاخیری بیمار می شود. این در حالی است که این علائم گاهی نشانه بیماری های بسیار مهمی همچون تومورهای گوش (اعم از خوش خیم و بدخیم) بوده که توجه اولیه به آنها می تواند باعث درمان کامل بیماری شود و در صورت تاخیر در پیگیری در مواردی باعث عوارض غیرقابل برگشت می شود.

به توده های عروقی و کیستها و برجستگیهای محدوده ی گردن، توده های گردنی گفته میشود. در برخی موارد بدلیل عفونت غدد لنفاوی ،این غدد بزرگ شده و توده های  گردنی را ایجاد میکنند.یکی از شایعترین علل ایجاد توده های گردنی عفونت لوزه، سینوس، دندان و بیماری سل و توکسوپلاسموز میباشد .از نظر پزشکان این توده ها بلافاصله پس از تشخیص و بروز علائم ظاهری می بایست توسط  پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرند و بیماران نسبت به درمان این نوع توده های گردنی میبایست جدیت بسیاری داشته و آنرا سرسری نگیرند ؛ چراکه احساس برجستگی و توده ی گردنی از اولین علائم بروز سرطان میباشد که در صورت عدم تشخیص و درمان بموقع درمان مشکل شده و در بسیاری موارد مرگ بهمراه دارد.  به دلیل در معرض دید بودن گردن، به راحتی وجود ضایعات و توده های گردنی در آن را  می‌توان تشخیص داد.

توده گردنی یا توده سرطانی در گردن ؟

توده های گردنی می توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند.

توده های گردنی خوش خیم مانند : توده های التهابی، توده های مادرزادی، توده های چربی

توده های گردنی  بدخیم گردن  مانند : سرطان های مختلف مثل لنفوم، سرطان تیروئید، سرطان غدد بزاقی

شیوع توده های گردنی در هر سنی امکان دارند و به این دلیل که امکان سرطانی بودن این توده ها وجود دارد، افراد باید به محض رؤیت توده به پزشک مراجعه کنند. پزشک با انجام معاینه بدنی، آزمایشات خونی و سونوگرافی یا سی تی اسکن و ام آر آی علت توده را پیدا کرده و درمان را آغاز میکند، این توده ها در صورتیکه در سن بالای 50 سال رویت شود بدلیل افزایش احتمال سرطانی بودن این توده گردنی ،حساسیت درمانی آن بسیار بالاتر است.

علت ایجاد توده های گردنی

استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی شایع ترین علت سرطان های دهان، گلو، حنجره و زبان می باشد؛ توده های گردنی سه عامل عمده دارد که در ادامه به آن میپردازیم:

توده گردنی با عامل مادرزادی

از عوامل مادر زادی ایجاد توده های گردنی میتوان کیست ها و ناهنجارهای عروقی نام برد. غده های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده و به صورت توده هایی در گردن قابل لمس هستند.

توده گردنی با عامل عفونی

از عوامل عفونی ایجاد توده در گردن میتوان به لوزه ها، دندان ها و سینوس ها، ابتلا به بیماری سل و بیماری های عفونی که افراد در اثر تماس با گربه به آن مبتلا می شوند، اشاره کرد.

 توده گردنی با عامل سرطان

سرطان های بدخیم در دو مرحله ظاهر می شوند:

مرحله اولیه : شامل سرطان غدد تحت فکی، تیروئید و غدد لنفاوی است.

مرحله دوم : سرطان نیز شامل سرطان های حفره دهان، حنجره، بینی، سینوس ها، معده و سرطان نازوفارنکس منطقه بالای حلق است. توده های بزرگتر از یک سانتی متر در گردن به بررسی بیشتری نیاز دارند و در اطفال و افراد بالای 50 سال به دلیل بدخیم بودن زیاد از اهمیت بیشتری برخوردارند.

علل ایجاد توده های سرطانی گردن

مصرف دخانیات

مصرف الکل

ویروس HPV

تماس طولانی با نور آفتاب

حضور روزانه در معرض پرتوها

تغذیه نادرست و کمبود ویتامین ها و فاکتورهای مورد نیاز بدن

علائم توده های سرطانی گردن

سرطان هایی که در گردن شروع می شوند، معمولاً در ابتدا ، غده های لنفاوی گردن مورد حمله قرار می دهند. تمامی توده های گردن، سرطانی نیستند، اما یک یا چند توده گردنی میتواند نشانه ای از سرطان دهان، گلو، حنجره، تیروئید، یا لنفوم ها و سرطان های خون باشد به همین دلیل توده گردنی که بعد از 2 هفته برطرف نشود، باید سریعاً توسط پزشک بررسی شود. چنین توده هایی معمولاً بدون درد هستند و پیوسته بزرگتر می شوند.

تغییر صدا از علائم توده های سرطانی گردن

از علائم اکثر سرطان ها در این ناحیه تغییر صداست ، این تعییر صدا در صورتیکه بیش از دو هفته طول بکشد و علائمی از درمان مشاهده نگردد میبایست فوراً توسط پزشک معاینه صورت گرفته و نسبت به بررسی و درمان اقدام گردد.

مشکلات بلع از علائم توده های سرطانی گردن

سرطان گلو یا مری ممکن است بلع غذاهای جامد و گاهی مایعات را مشکل کند. اگر تقریبا همیشه دچار مشکل بلع هستید، باید توسط پزشک معاینه شوید. معمولا رادیوگرافی بلع باریم یا آندوسکوپی مری برای پیدا کردن علت، انجام می شود.

زخم و برجستگیهای دهانی از علائم توده های سرطانی گردن

از علائمی که باید به پزشک اطلاع رسانی شود میتوان به زخم های صورت و لب و گوش که بهبود نمی یابند، تغییر رنگ سیاه یا سیاه- آبی پوست، تغییر در خال های صورت مثل تغییر اندازه، رنگ یا خونریزی اشاره کرد. زخم یا تورمی که در دهان وجود دارد و از بین نمیرود میتوان نشانه ی  سرطان های دهان یا زبان باشد. اکثر این موارد احتمال بدون درد بودن و گمراه کنندگی را دارند. اگر زخم یا توده دهانی همراه با توده گردنی باشد، باید نگران باشید. احتمال خونریزی معمولاً تا مراحل پیشرفته دیده نمی شود.علاوه بر این هر زخم یا تورم دهانی که بعد از یک هفته رفع نشود، باید توسط پزشک معاینه شود. ممکن است نمونه برداری لازم باشد.

گوش درد مداوماز علائم توده های سرطانی گردن

از نشانه های عفونت یا تومور گلو، درد مداوم در گوش یا اطراف آن در هنگام بلع می تواند باشد. به خصوص اگر این حالت همراه با اشکال بلع، خشونت صدا، یا توده گردنی باشد.

بالا آوردن خون از علائم توده های سرطانی گردن

اگرچه تومورهای بینی، دهان،گلو یا ریه ها می توانند باعث خونریزی شوند اما معمولاً در این موارد،علت سرطان نیست.  اگر خون در بزاق یا خلط شما دیده شد و بیش از چند روز ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات پوستی از علائم توده های سرطانی گردن

از شایع ترین علل توده های گردن سرطانی ، سرطان سلول بازال پوست می باشد که در صورت درمان زودهنگام، نتیجه اش خوب و اثر بخش می باشد. این سرطان اغلب در نواحی در معرض آفتاب، مثل پیشانی، صورت و گوش ها رخ می دهد، ولی می تواند در هر جایی روی پوست ایجاد شود. انواع دیگر سرطان پوستی مثل سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم هم در سر و گردن روی می دهند. اکثر سرطان های سلول سنگفرشی، روی لب تحتانی و گوش ایجاد می شوند.

از سایر علائم نیز میتوان به زخم های صورت و لب و گوش که بهبود نمی یابند، تغییر رنگ سیاه  یا سیاه- آبی پوست، تغییر در خال های صورت مثل تغییر اندازه، رنگ یا خونریزی اشاره کرد که باید توسط پزشک بررسی شوند. با تشخیص زودرس، اکثر سرطان های سر و گردن قابل درمان هستند، بنابراین با دیدن علائم هشدار دهنده، فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

معاینه؛ تشخیص توده گردن و جراحی توده در گردن

بیاد داشته باشید که با تشخیص زودهنگام، اکثر سرطانهای سر و گردن براحتی قابل درمان هستند بنابراین با یافتن علائم هشدار دهنده ، فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

2 Comments

  1. Mahdi گفت:

    سلام. ببخشید میخواستم بدونم دکتر جراح چگونه می‌تواند کمکتان کنم. چون کودکی دارم که پشت گردن ش توده ای ایجاد شده است و ممنون میشوم که دکتری را برایمان معرفی کنید در ضمن ما در شهرقم هستیم. 09102944676

    • پزشک گفت:

      در این رابطه بهتر است ابتدا با جراح اطفال مشورت کنید و سپس بر اساس نظر آن ها هر کاری لازم بود انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.