جراحی پورت گذاری یا تعبیه كاتتر پورت براى شيمى درمانى

سرطان تیروئید
جراحى بيماريهاى تيروئيد و سرطان تیروئید
سپتامبر 5, 2018
جراحى سرطان دستگاه گوارش
سپتامبر 5, 2018
جراحی پورت گذاری

جراحی پورت گذاری یا تعبیه کاتتر پورت براى شیمى درمانى

پورت گذاری یا گذاشتن كاتتر پورت براى شيمى درمانى

پورت گذاری در کشورهای پیشرفته جهان برای شیمی درمانی بیماران از تخریب رگ‌های محیطی و ایجاد مشکلاتی بیشتر برای بیماران جلوگیری می کند. تزریق مکرر در افرادی که نیاز به شیمی درمانی دارند، باعث سوراخ کردن رگ های مختلف آنها و همچنین سوزش، درد و سرخی پوست بدن می شود که علاوه بر این موارد باعث از دست دادن رگ های محیطی و مشکلات جدیدی برای این بیماران می شود. یک لوله ی فلزی یا پلاستیکی زیر پوست فرد بیمار کاشته شده و از راه یک لوله به رگ مرکزی بدن وصل و تزریقات وریدی مثل شیمی درمانی به راحتی به وسیله آن انجام می گیرد.

محل پورت گذاری و کارگذاري کاتتر پورت

اگر کاتتر پورت در محل قفسه سینه قرار بگیرد بهتر است زیرا در حالت به عروق ژوگلولار و ساب کلاوین نزدیک خواهند بود. نوک کاتتر دقیقا در نقطه ورود ورید و ناکاو فوقانی به قلب قرار خواهد گرفت.
با استفاده از پورت می توان به راحتی به ورید های مرکزی دسترسی پیدا کرد. این پورت ها در زیر پوست قابل مشاهده و لمس نیستند و قطر آنها بیشتر از ورید های اطراف می باشد. برای پورت گذاری از ورید های ناحیه ی ترقوه و قلب بیشتر استفاده می شود.

جراحی پورت گذاری

جراحی پورت گذاری سرپایی می باشد که بعد از چند ساعت بیمار می تواند به منزل برگردد و در شرایطی استریل در اتاق عمل و با بی حسی موضعی زیر پوست کار گذاشته می شود و با استفاده از نخ قابل جذب از طریق شیوه پلاستیک بازسازی می شود.

اگر فرد بیمار به درستی از پورت مراقبت کند تا انتهای دوره شیمی درمانی و تا ماه ها در صورت لزوم قابل استفاده می باشد.

چه زمانی از پورت گذاری استفاده می گردد؟

بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند، استفاده کردن از داروهای شیمی درمانی باعث صدمه دیواره عروق محیطی و سرانجام باعث مشکلات دسترسی و استفاده از عروق محیطی می شوند. در افرادی که شرایطی حاد و مزمن دارند و پروسه درمانی آنها طولانی مدت است از کاتترهای عروقی استفاده می شود.

بیماران انکولوژی در اولویت استفاده از کاتترهای عروق مرکزی در مراحل گوناگون بیماری همانند انجام جراحی، استفاده از داروهای شیمی درمانی و مراحل پیشرفته بیماری جهت درمان های نگه دارنده می باشند

 مدت زمان استفاده از پورت چقدر می باشد ؟

از پورت می توان هفته ها، ماهها و حتی تا سالها استفاده کرد. پزشک برای زمان برداشتن پورت تصمیم می گیرد.

چگونه پورت برداشته می‌شود؟

زمانی که پزشک‌ به این نتیجه رسید، با یک عمل جراحی ساده بیهوشی در اتاق عمل انجام می شود.

انواع کاتتر استفاده شده در پورت گذاری

  • کاتترهای بدون تونل (Non-tunneled)
  • کاتترهای با تونل (Tunneled)
  • کاتترهای تونلی با پورت کاشتنی

مزایای پورت گذاری

از مزایای گذاشتن پورت شیمی درمانی می توان گفت :

  • پورت ها در زیر پوست قرار گرفته اند و در نتیجه آلودگی به آن نفوذ نمیکند.
  • بیمار روز بعد از جراحی هم می تواند به راحتی به کارهای روزمره روزانه و شستشوی بدن بپردازد
  • اثرات دارویی مثل سفت و طنابی کردن رگ های محیطی را ندارد و سیاهرگ های مرکزی کمتر صدمه می‌بینند. همچنین بیماران از رگ گیری رهایی می یابند.
  • سوزن پورت با توجه به محل قرارگیری پورت می‌تواند تا ده روز در آن قسمت بماند و در نتیجه نیازی به سوزن‌گذاری مجدد نمی‌باشد.

پورت گذاری برای نوزادان و کودکان

نوزادان و کودکان دچار سرطان رگهایی نازک و آسیب پذیر دارند. رگ گیری های پیاپی حتی روی خلق وخوی آنها تاثیر منفی می گذارد. پورت علاوه بر تأمین امنیت لازم برای انجام تزریقات و خونگیری، در کاهش استرس های کودکان بسیار موثر می باشند.

فعالیت بعد از پورت وریدی برای کودکان

کودک می تواند فعالیت های خود را ادامه دهد به مدرسه برود و بازی های سبک انجام دهد ولی انجام فعالیت های سنگینی که ممکن است به پورت ضربه وارد کند خودداری شود.

 کودک باید چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

  • به وجود آمدن تب یا لرز در کودک
  • احساس درد در زمان استفاده از پورت
  • ایجاد مشکل در تزریق دارو داخل پورت کودک
  • قرمزی، خونریزی و تورم در اطراف پورت گردن کودک

پورت گذاری در خانم های مبتلا به سرطان سینه

خانم هایی که مبتلا به سرطان سینه دو طرفه هستند و عمل جراحی سرطان سینه انجام داده اند، این وسیله بسیار کاربردی و مفید است به این دلیل که رگ گیری از دست در این نوع بیماران ممنوع است.

بعد از عمل پورت گذاری

به دلیل بیهوشی  در ابتدا بیمار احساس درد ندارد. درهفته اول ممكن است درد خفیف و كبودی در ناحیه گردن یا سینه را تجربه كند.این درد  با مسکن رفع میشود و ممکن است تا یکی دو روز ادامه یابد. بعد از پورت گذاری بهتر است از آنتی بیوتیک خوراكی استفاده کنید تا از عفونت جلوگیری شود.

 مشكلات احتمالی پورت گذاری

  • تب، سرگیجه و تنگی نفس
  • ایجاد عفونت در داخل لوله یا اطراف پورت
  • ایجاد ناحیه قرمز متورم همراه با درد اطراف پورت
  •  خطر ترومبوز

ترومبوز (لخته خون) تجمعی از سلول های خونی میباشد و به تشکیل لخته در عروق خونی در بدن منجر می شود. لخته شدن یا ترومبوز هنگام برداشتن و تعویض پورت رخ میدهد.

معایب پورت گذاری

  • ایجاد زخم
  • نامنظم شدن ریتم قلب
  • امکان ایجاد لخته خون
  • ممکن است عفونی شود
  • ممکن است محدودیت هایی ایجاد کند
  • ممکن است به دلیل مشکلات از کار بیفتد
  • پورت گذاری با عمل جراحی انجام می شود

هزینه پورت گذاری

هزینه درمان برای هر بیمار متفاوت می باشد زیرا نوع، شدت و گستردگی بیماری ها در افراد مختلف یکسان نبوده و پس از معاینه و انجام آزمایشات مربوطه می توان هزینه دقیق برای درمان را بیان کرد. لذا جهت اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با شماره های مطب تماس حاصل فرمایید.

چرا دکتر ستایش؟

دکتر ستایش از اولین های طب اورژانس بودند که بعد از گذارندن یک دوره تکمیلی در امریکا به همراه ده نفر از همکاران خود طب اورژانس را در دانشگاه علوم پزشکی ایران پایه گذاری نمودند.

علاوه بر این دکتر ستایش دارای بیش از 15 سال تجربه در زمینه جراحی های لاپاراسکوپی و فلوشیپ  جراحی عروق می باشند، و یکی از بهترین ها در حرفه خود بوده که از نتایج آن می توان به تعداد بسیار زیادی از عمل های موفق ایشان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.