غدد لنفاوی چیست؟

جراحی و درمان انسداد شریانی
سوالات مرتبط با جراحی و درمان انسداد شریانی
اکتبر 21, 2020
انتخاب پزشک خانواده در تورنتو
انتخاب پزشک خانواده در تورنتو
اکتبر 6, 2022

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی،غده های کوچکی هستند که از نظر علمی، جزئی از سیستم لنفاوی محسوب می شوند. این غدد که در بدن همه ی انسان ها وجود دارند، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن از طریق مبارزه با عفونت ها و فیلتر باکتری ها و سلول های سرطانی، نقش حائز اهمیتی را در سلامت انسان ایفا می کنند. غدد لنفاوی هم چنین، عهده دار مدیریت جریان مایع لنفاوی و انتقال گولبول های سفید به بخش های گوناگون بدن هستند.

غدد لنفاوی

توده سرطانی می تواند از غدد لنفاوی شروع و یا به آن شیوع پیدا کند

 

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی، شبکه ای از عروق کم فشار در سراسر بدن است. این عروق، عروق لنفاوی نام دارند. سیستم لنفاوی در کنار ایفای عملکرد های مهم ایمنی در بدن، به واسطه ی عروق لنفاوی، مسیری برای بازگشت مایعات بین سلولی به سیستم گردش خون، ایجاد می کند. به مایعاتی که از این طریق مانند خون در سرتاسر بافت های بدن جریان پیدا می کنند، لنف یا مایع لنفاوی گفته می شود. سیستم لنفاوی هم چنین تسهیل جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی سیستم گوارشی را به عهده دارد.

وظایف غده یا گره لنف

غدد یا گره های لنفاوی به وسیله نوعی از گولبول های سفید خون که در مایع لنفاوی آن ها وجود دارد، به از بین بردن سرطان های خارجی یا بد و مبارزه با عفونت ها در بدن، از طریق نابود کردن سلول های مرتبط با عفونت می پردازند. بنابرین بخشی از سلول های سیستم ایمنی بدن، برای مبارزه با هر نوع بیماری، به غدد لنفاوی منتقل می شوند. به بیان ساده تر، گره لنف به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، وظیفه دفاع از بدن را به عهده دارد. تعدد سلول ها، در مبارزه با عوامل عفونت و سرطان، گره یا غده لنفاوی را دچار تورم می کند.

لمس غدد لنفاوی

ورم غدد لنفاوی

هرکدام از ما در زندگی خود، تجربه چندین بار ابتلا به گلودرد را داشته ایم. در هنگام گلو درد، اگر ناحیه ی زیر استخوان های فک خود را لمس کنید، متوجه برجستگی هایی می شوید. در واقع شما با انجام این کار، در حال لمس کردن غدد لنفاوی خود هستید.
حال با مبتلا شدن به بیماری هایی چون مونونوکلئوز عفونی (انگلیسی: Infectious mononucleosis‎)، گلو درد و حتی یک سرماخوردگی ساده، غدد لنفاوی شما دچار تورم می شود که البته پس از بهبود بیماریف عموما این تورم از بین می رود.

نحوه کار غدد لنفاوی در بدن به چه صورت است؟

غدد لنفاوی منبع سلول های ایمنی در بدن هستند و به واسطه ی این سلول ها، غدد لنفاوی نقش فیلتر یا تله را برای سلول های سرطانی ایفا کرده و از ورود آن ها به بدن جلوگیری می کنند.

غدد لنفاوی در کجای بدن قرار دارند؟

جا های غدد لنفاوی در گردن

ناحیه های قرار گیری غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در سراسر بدن انسان پراکنده هستند اما بزرگترین مجموعه آن ها در نواحی گردن، زیر فک، کشاله ران و زیر بغل قرار گرفته اند. اگر غدد لنفاوی در هریک از این قسمت های بدن در حال مبارزه با عفونت (همچنین باکتری ها و ویروس) باشند، دچار تورم می شوند.

غدد لنفاوی در گردن

غدد لنفاوی گردن در دو سمت و پشت ناحیه گردن و پشت گوش ها مستقر هستند.

غدد لنفاوی فک

غدد لنفاوی فک در ناحیه زیر فک و چانه پراکنده شده اند.

غدد لنفاوی در کشاله ران

غدد لنفاوی در دو ناحیه از کشاله ران وجود دارند. اگر کشاله ران خود را لمس کنید، می توانید یک زنجیره افقی از غده ها را زیر رباط و یک زنجیر عمودی را در ادامه ی ران فوقانی، احساس کنید.

غدد لنفاوی در زیر بغل

غدد لنفاوی زیر بغل

غدد لنفاوی زیر بغل

در هر دو سوی بدن انسان در ناحیه زیر بغل، غدد لنفاوی وجود دارند.

تورم غدد لنفاوی

جدا از آن که غدد لنفاوی بیش از صد ها مورد در بدن یافت می شود، وظیفه آن ها جذب و فیلتر میکروب ها، مایعات و مواد زائد است.
این غدد از طریق سلول های ایمنی موجود در آن ها، به مبارزه با عفونت ها و میکروب های موجود در بدن می پردازند.

تورم غدد لنفاوی

ورم کردن غدد لنفاوی

هنگامی که سلول های ایمنی فرد بیمار فعال شوند یا بدن او دچار عفونت های موقتی شود، احتمال دارد غدد لنفاوی دچار تورم شوند.
غدد لنفاوی اغلب در نواحی گردن، کشاله ران، زیر فک و زیر بغل، دچار تورم می شوند.

علت تورم غدد لنفاوی

تورم غده های لنفاوی عموما بی دلیل نمی باشد و نشانه ای در جهت مبارزه این سیستم یا رهایی آن از عوامل زمینه ساز می باشد.
غدد لنفاوی بر اثر ابتلا به بیماری، عفونت یا استرس زیاد، دچار تورم می شوند.
تورم غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن، نتیجه عارضه هایی مثل عفونت گوش است.

دلایل متداول تورم غدد لنفاوی

دلایل متداول تورم غدد لنفاوی

دلایل متداول تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، نقش مهمی را در مقابله با عفونت ها در بدن، ایفا می کنند. غدد لنفاوی، به ندرت در اثر سرطان، دچار تورم می شوند. التهاب غدد لنفاوی در بیشتر موارد، بر اثر عفونت ناشی از باکتری ها یا ویروس ها، سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، اچ آی وی، مونونوکلئوز، سیتومگالوویروس و ورم لوزه ایجاد می شود. در ذیل به اختصار به این دلایل متداول در تورم غدد لنفاوی، پرداخته می شود:

عفونت

تورم غدد لنفاوی، در نتیجه عفونت ناشی از باکتری یا ویروس واقع می شود اما عفونت هایی که می توانند باعث تورم غدد لنفاوی شوند، اغلب ویروسی هستند. غدد لنفاوی که بر اثر عفونت، دچار التهاب می شوند، لنفادنیت نام دارند. عفونت میکروبی دهان، دندان، حلق، حنجره، دست و پستان، می توانند منجر به تورم غدد لنفاوی در قسمت های زیر فک، زیر بغل، اطراف گردن و کشاله ران، شوند.

سرما خوردگی

غدد لنفاوی، می توانند در اثر ابتلا به سرما خودگی، دچار التهاب شوند. تورم غدد لنفاوی که ناشی از سرماخوردگی باشد، معمولا ظرف 2 یا 3 هفته تا زمانی که عفونت به طور طبیعی درمان شود، کاهش می یابد.

آنفولانزا

آنفولانزا، از رایج ترین بیماری های عفونی است که می تواند منجر به التهاب غدد لنفاوی شود. این التهاب با از بین رفتن عفونت ناشی از آنفولانزا، در طول 2 تا 4 هفته رفع می شود و غدد لنفاوی به اندازه ی طبیعی خود، باز می گردند.

گلودرد

عفونت گلو، عفونت تنفسی فوقانی یا بیماری ویروسی که با گلو درد همراه باشد، می تواند منجر به تورم غدد لنفاوی در نواحی کنار گردن یا زیر فک و چانه، شود. این نوع بیماری ها، معمولا با آبریزش بینی و تب همراه هستند.

HIV (اچ آی وی)

معمولا غدد لنفاوی نواحی اطراف گردن، زیر بغل و کشاله ران، تحت تاثیر ویروس اچ آی وی قرار می گیرند. غدد لنفاوی ممکن است چند روز پس از انقباض اچ آی وی، دچار تورم شوند. با این وجود، ممکن است تا چند سال بعد از ابتلا به این ویروس، علائم آن در فرد، آشکار نشوند.

مونونوکلئوز

مونونوکلئوز یا تب غده ای، یک عفونت ویروسی است که به وسیله ی ویروسی به نام اپشتین-بار، در بدن ایجاد می شود. این ویروس باعث تب، گلودرد، خستگی، برآمدگی و تورم غدد لنفاوی، اغلب در ناحیه گردن می شود. تب، معمولا در 10 روز و غدد لنفاوی متورم، در 4 هفته بهبود می یابند.

ورم لوزه

لوزه ها، گره های لنفی هستند که در دو طرف پشت حلق، قرار دارند و در پیشگیری از ابتلای بدن به عفونت، نقش ایفا می کنند. در صورتی که لوزه ها خود، درگیر عفونت شوند، دچار التهاب می شوند و فرد به گلودرد، دشواری در بلع و حساسیت غدد لنفاوی در کناره های گردن، دچار می شود. در این حالت، ممکن است لوزه ها قرمز باشند و لکه های سفید روی سطح آن ها، قابل مشاهده باشند. غدد لنفاوی فک و گردن نیز، در صورت تورم، با لمس احساس می شوند.

سیتومگالوویروس

عفونت سیتومگالوویروس، بیماری شایعی است که هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. بسیاری از افراد، در مراحل اولیه زندگی در معرض سیتومگالوویروس، قرار می گیرند. این بیماری عفونی، معمولا علائمی از خود نشان نمی دهد یا دارای نشانه های خفیف مثل سرما خوردگی است. در موارد جدی تر، طحال و غدد لنفاوی، ممکن است در اثر عفونت ناشی از این ویروس، بزرگ شوند، به ویژه در ناحیه گردن.

متورم شدن غدد لنفاوی گردن

متورم شدن غدد لنفاوی گردن

متورم شدن غدد لنفاوی گردن

از جمله دلایلی که موجب تورم و التهاب غدد لنفاوی می شوند باکتری ها و ویروس ها هستند.
همچنین تورم غدد لنفاوی گردن در افرادی که دچار مشکل در سیستم تنفسی فوقانی هستند نیز امکان بروز دارد.
از آنجایی که در اغلب موارد، ناحیه تورم و محل آسیب دیدگی دارای وابستگی به یکدیگر هستند،احتمال دارد عفونت گوش، منجر به تورم غدد نزدیک آن شود.

تورم غدد لنفاوی گردن در کودکان

غدد لنفاوی موجود در پشت گردن، گردن و زیر فک عموما در کودکان بیشتر دچار تورم می شوند.
این غدد معمولا در صورت ابتلای کودک به سرماخوردگی یا عفونت تنفسی، مستعد تورم هستند.
در صورتی که تورم غدد لنفاوی موجب بروز تب، درد و قرمزی باشد حتما باید کودک را به بیمارستان یا نزد پزشک متخصص ببرید.

سرطان غدد لنفاوی

امکان دارد سلول های سرطانی از سایر اعضای بدن شروع شوند و به غدد لنفاوی برسند، همچنین ممکن است شروع سرطان از تکثیر سلول های سرطانی در غدد لنفاوی باشد. درد سرطان غدد لنفاوی از سیستم لنفاتیک مانند لنفم هوچکین و غیر هوچکین آغاز می شود.

علائم سرطان غدد لنفاوی

علائم سرطان غدد لنفاوی هنگامی که سلول های سرطانی از این این غدد شیوع پیدا کنند یا در نهایت به این غدد برسند، به شرح زیر است:

  • احساس درد
  • احساس سر درد
  • تشنج یا حس گیجی در سر
  • تنگی نفس (در صورتی که سرطان به ریه‌ها شیوع پیدا کند)
  • ایجاد توده (و همچنین تورم) در گردن، زیر بغل و یا کشاله ران
  • تورم در شکم (تنها در صورتی که سرطان به کبد شیوع پیدا کند)

درد غدد لنفاوی

درد غدد لنفاوی

درد غدد لنفاوی

حساس شدن یا احساس درد در غدد لنفاوی به سبب وجود عفونت یا بیماری در بدن است. پس از مشاهده یا احساس آن بهتر است سریعا در جهت درمان اقدام کنید.

درمان غدد لنفاوی

حساس شدن یا احساس درد در غدد لنفاوی به سبب وجود عفونت یا بیماری در بدن است. پس از مشاهده یا احساس آن بهتر است سریعا در جهت درمان اقدام کنید.
رشد غدد لنفاوی بسیار سریع بوده و در طول یک یا دو روز متورم خواهند شد. و درمان تورم آن ها روش های متفاوتی دارند. هنگامی که با تورم ناگهانی غدد لنفاوی مواجه شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از درمان های دارویی مانند مسکن ها و قرص های تب بربهره ببرید.
ایبوپروفن و استامینوفن از جمله موثر ترین ابن قرص ها هستند. در کنار دارودرمانی، درمان های خانگی نیز، می توانند اثربخش واقع شوند.

درمان های خانگی غدد لنفاوی

برای اقدام به درمان خانگی تورم غدد لنفاوی، قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی ناحیه تورم به منظور کاهش درد و التهاب، توصیه می شود.هم چنین می توان پارچه ای که در آب گرم مرطوب شده را به مدت 10 دقیقه روی موضع مد نظر، گذاشت. تکرار چند باره این فرآیند به صورت روزانه می تواند در کاهش علائم شما،اثر بخش باشد. این روش در زمان قدیم کارساز ترین راه برای بهبود تورم غدد لنفاوی به صورت خانگی بوده است.

روغن کرچک

خواص تسکین دهنده و ضد التهابی روغن کرچک منجر به کاهش تورم و بازگشت غدد به حالت طبیعی شان می شوند. به این منظور روغن کرچک باید به مدت 5 دقیقه روی ناحیه متورم قرار گیرد.

آب نمک

قرقره کردن آب نمک برای درمان تورمی که نتیجه ی سرما خوردگی یا گلو درد باشد، اثربخش است.

آب لیمو تازه

آب لیمو به علت برخورداری از ویتامینc و خاصیت ضد التهابی، باعث کاهش ورم و درمان آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.