جراحی سرطان روده بزرگ و کوچک

جراحی و درمان لوزالمعده
جراحی سرطان لوزالمعده (پانکراس)
سپتامبر 5, 2018
درمان انسداد عروق کاروتید
درمان و جراحی انسداد عروق كاروتيد خونرسان مغز
سپتامبر 5, 2018
سرطان روده

سرطان روده

پیش از پرداختن به مطلب جراحی سرطان روده بزرگ و کوچک به توضیحی در رابطه با روده کوچک می پردازیم:

سرطان روده کوچک چیست؟

در حقیقت روده باریک از انتهای معده آغاز شده و قسمت انتهایی خود را به روده بزرگ متصل می کند.

طول کل روده ۶ متر می باشد و وظیفه ی آن جذب مواد معدنی و غذایی می باشد. وظیفه هضم غذا را همراه با صفرا انجام می دهد.

طبق تحقیقات نشان داده شده است که آقایان بیشتر به سرطان روده کوچک مبتلا می شوند. سرطان روده باریک شیوع کمتری نسبت به سرطان روده بزرگ دارد.

سرطان روده بزرگ چیست؟

این بیماری شیوع بالاتری دارد و سن ابتلای آن بسیار پایین آمده است.

در گذشته سرطان کولورکتال بین بزرگسالان بیشتر دیده شده است در صورتی که امروزه افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند رده سنی پایین تری دارند.

چگونه می توان سرطان روده بزرگ را تشخیص داد؟

هرگاه درد، دشواری و یا حتی خونریزی را احساس کردید می توانید از طریق رادیوگرافی یا کلونوسکوپی نوع سرطان را تشخیص دهید. شما از طریق کلونوسکوپی می توانید نمونه برداری از تومور را انجام دهید.

علائم سرطان روده بزرگ| سرطان کولورکتال

  • خستگی و ضعف
  • خونی بودن مدفوع
  • پایین آمدن بی دلیل وزن
  • احساس درد و نفخ در قسمت شکم
  • ایجاد تغییراتی در روند کارکرد شکم (یبوست یا اسهال)

دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ

  • اضافه وزن و دیابت
  • گروه سنی رو به بالا
  • مصرف الکل و هرگونه دخانیات
  • رژیم های غذایی کم فیبر و پرچرب
  • داشتن زمینه دربیماری های التهابی روده
  • داشتن سابقه ی خانوادگی (سرطان کولون)
  • داشتن سابقه ی قبلی پولیپ (سرطان کولورکتال)

جراحی سرطان روده بزرگ یا کلورکتال چگونه است؟

سرطان روده بزرگ به عنوان یکی از سرطان های شایع در بین دستگاه گوارش می باشد. یکی از دلایلی که علائم این نوع سرطان دیر بروز می دهد، خاص بودن وضعیت غدد لنفاوی و حجم اطراف آن می باشد.

یکی از روش های درمانی این سرطان، برداشتن کولون می باشد که این امر توسط عمل جراحی سرطان روده بزرگ انجام می شود. در این عمل شکم باز می شود و توسط جراحان متخصص لاپاروسکوپی به وسیله لاپاروسکوپ انجام می شود.

مرحله تومور، مهمترین عامل پیش بینی عمر بیمار در طول دوره درمان می باشد که توسط جراحی صورت می گیرد. از طریق پرتو درمانی_ شیمی درمانی انجام می شود.

در مرحله پیشرفت و عود سرطان می توان روش جراحی با لیزر آندوسکوپیک را در نظر گرفت. این روش درمانی نمی باشد.

جراحی در مراحل اولیه شکل گیری سرطان روده بزرگ و کوچک

در اوان شکل گیری سرطان روده بزرگ در صورتیکه سرطان، به پولیپ‌های واقع در منطقه ای مشخص محدود و در دوره اولیه شکل گیری باشد، جراح قادر است ناحیه سرطانی را به طور کامل با استفاده از کولونوسکوپی نابود سازد. پولیپ‌های بزرگ‌تر با استفاده از برش اندوسکوپیک در لایه مخاطی (برش موکوسال) خارج می شود. اگر نتیجه این اقدام منجر به نابودی کامل ناحیه سرطانی باشد ، شیوه درمان دیگری نیاز نخواهد بود.

به منظور ریشه کن کردن دسته پیشرفته تر از پولیپ‌هایی که با کولونوسکوپی برداشته نمی شوند ، از عمل جراحی لاپاروسکوپی سرطان روده می توان استفاده نمود.

در جراحی سرطان روده بزرگ و کوچک چند برش‌ کوچک روی جداره شکم ایجاد می‌ شود و با استفاده از همین برش ها تجهیزات پیشرفته مجهز به دوربین برای بررسی روده بزرگ وارد بدن می شود که با صفحه نمایشگر قابل رویت و ردگیری است. در این جراحی نمونه‌برداری از غدد لنفاوی قرار گرفته در ناحیه متاثر ازسرطان امکان پذیر می باشد.

جراحی سرطان روده بزرگ و کوچک

جراحی سرطان تهاجمی روده بزرگ

در صورتیکه سرطان درون یا به صورت فراگیر در سراسر این اندام رشد کرده باشد ، عمل کولکتومی به منظور برداشتن قسمت متاثر از سرطان و بافت های طبیعی در دو سمت نواحی سرطانی در دستور کار قرار می گرد. همچنین غده‌های لنفاوی نواحی مجاور نیز توسط جراحی روده بزرگ برداشته می‌شوند و سرطانی شدن آن ها به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار می گیرد. در اکثریت مواقع امکان اتصال قسمت ها و بافت های سالم روده بزرگ یا راست روده در جراحی امکان پذیر می باشد.

در صورتی که این اقدام در جراحی ممکن نباشد (به عنوان مثال سرطان مجرای خروجی راست روده را نیز مستعد سرطان کرده باشد) به کار بردن کولوستومی موقت یا دائمی در جراحی محتمل خواهد شد که بدین منظور حفره ‌ای در جداره شکم از قسمت باقی مانده ایجاد گشته تا مواد زائد از این حفره خارج شود و به کیسه‌ای خاص و متصل به این حفره ساکشن شود.

در صورت استفاده موقت ازکولوستومی ، هدف بهبودی راست روده یا روده بزرگ پس از عمل جراحی می باشد؛ اما در برخی موارد دائمی بودن استفاده از کولوستومی محتمل می باشد.

جراحی در مراحل پیشرفته شکل گیری سرطان

در صورت پیشرفته بودن و غیر قابل کنترل بودن سرطان و یا شرایط نامطلوب جسمی ، به بیمار توصیه اکید می‌شود تا به منظور رفع انسداد روده بزرگ و عوارض ایجاد شده دیگر، جهت تسکین و تخقیف علائم نسبت به عمل جراحی روده اقدام شود. هدف از این جراحی بهبودی سرطان نمی باشد بلکه نشانه‌ها و علائمی مانند درد و خونریزی را التیام می‌بخشد

جراحی سرطان روده کوچک

در صورتیکه انجام جراحی امکان پذیر باشد ، بهترین شیوه درمانی انتخاب شده است. جراحی روده کوچک با کم ترین تهاجم برای ریشه کن کردن تومور و بافت‌های متاثر نواحی جانبی انجام می‌شود. با در نظر گرفتن اندازه و محل قرارگیری تومور دو قسمت از روده کوچک پس از برداشتن غده به هم متصل میشود و یا با کنار گذاشتن قسمتی از روده متاثر از جراحی از مسیر پروسه گوارش اصطلاحا بای‌پس صورت می گیرد. پس از انجام جراحی توسط هر یک از دو روش ، روده به کارکرد معمول و طبیعی خود دست خواهد یافت.

هزینه درمان و جراحی سرطان روده بزرگ و کوچک

هزینه درمان برای هر بیمار متفاوت می باشد زیرا نوع، شدت و گستردگی بیماری ها در افراد مختلف یکسان نبوده و پس از معاینه و انجام آزمایشات مربوطه می توان هزینه دقیق برای درمان را بیان کرد. لذا جهت اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با شماره های مطب تماس حاصل فرمایید.

چرا دکتر ستایش؟

دکتر ستایش از اولین های طب اورژانس بودند که بعد از گذارندن یک دوره تکمیلی در امریکا به همراه ده نفر از همکاران خود طب اورژانس را در دانشگاه علوم پزشکی ایران پایه گذاری نمودند.

علاوه بر این دکتر ستایش دارای بیش از 15 سال تجربه در زمینه جراحی های لاپاراسکوپی و فلوشیپ  جراحی عروق می باشند، و یکی از بهترین ها در حرفه خود بوده که از نتایج آن می توان به تعداد بسیار زیادی از عمل های موفق ایشان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.