درمان و جراحی واریس پا

درمان و جراحی انسداد شریانی
درمان واریس

درمان واریس توسط فوق تخصص عروق

پیش از آنکه به مباحث درمان و جراحی واریس پا بپردازیم بهتر است با توضیحی مختصر با واریس آشنا شویم.

بیماری واریس پا به شکل های گوناگونی امکان دارد ایجاد شود از جمله: سر، پا و صورت.

یکی از بیماری های شایع عروقی، واریس می باشد. دلیل ایجاد واریس پا، پاره شدن رگ های خونی و ترشح خون به ناحیه های صدمه دیده می باشد. به تورم رگ های پوست، واریس گفته می شود.

واریس چیست؟

واریس به گشاد شدن سیاهرگ‌ها گفته می‌شود. در این بیماری سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، متورم و پرپیچ‌وخم و غالباً در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند.

واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰٪ جمعیت را مبتلا می‌کند. بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن ۴۹-۴۰ سالگی برآورد شده‌است.
گاهی بیماری واریس با تلانژیكتازى اشتباه گرفته می شود. درنتیجه باید توجه داشت که رگ های قابل مشاهده روی سطح پوست به دو صورت دیده مى شوند:

1_ وریدهاى واریسى: وریدهاى واریسى بزرگ تر بوده و به صورت برجستگی پرپیچ و خم در زیر سطح پوست دیده مى شوند. گاهی ممکن است فرد با التهاب ورید ها درد به همراه داشته باشد.

2_ وریدهاى تارعنكبوتى(تلانژیكتازى): وریدهاى تارعنكبوتى، كوچك ترند و شبیه تارهاى عنكبوت به نظر مى رسند و رنگ آنها آبى یا قرمز است. این وریدها به سطح پوست نزدیك بوده و درد و تورم ندارند.

واریس چگونه به وجود می آید؟

وظیفه وریدها(سیاهرگ ها) بازگردانیدن خون بدون اكسیژن از اندام های بدن به قلب است تا قلب برای تامین اکسیژن مورد نیاز خون، آن را به شش ها بفرستد. سپس خون اكسیژن دار به قلب باز می گردد و از آنجا به سرخرگ آئورت پمپ شده و در نتیجه در سراسر بدن منتشر مى شود.

ورید هاى ساق پا كار دشوارترى دارند، زیرا باید خون را در مسیری طولانى، در خلاف جهت جاذبه زمین و فشار وزن بدن به جلو برانند. در وریدها دریچه هاى یك طرفه اى قرار دارند كه كار آنها پیشگیرى از بازگشت خون به عقب است. اگر این دریچه ها نتوانند كار خود را به خوبى انجام دهند، خون به عقب باز می گردد و در وریدها تجمع می یابد. در نتیجه سبب تورم آنها مى گردد و واریش شکل می گیرد.

عوامل مؤثر در به وجود آمدن واریس

۱- تاریخچه خانوادگی

ضعف های ژنتیکی در دریچه ها از سنین جوانی وجود دارند. اگر بقیه اعضای خانواده تان دارای واریس باشند، احتمال بیشتری برای ابتلا وجود خواهد داشت.

۲- ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی

جریان خون در زمانی که مدت طولانی در یک موقعیت باشید، کاهش می یابد و احتمال ابتلا به واریس را افزایش می دهد.

۳- سن

خطر واریس با افزایش سن زیادتر مى شود. زیرا رگ هاى خونى و عضلات پشت ساق پا كه در موقع راه رفتن با فشار بر وریدها، بازگشت خون را به سمت قلب تسهیل مى كنند، با گذشت زمان ضعیف تر مى شوند. كمتر از ده درصد زنان زیر 30 سال و بیش از 75 درصد زنان بالاى 70 سال به واریس مبتلا می شوند.

۴- جنسیت

زنان بیشتر از مردان مبتلا به واریس میشوند. دلیل اصلی آن باردارى است. زیرا حجم خون و فشار شكمى در این دوران افزایش مى یابد و هورمون ها سبب گشاد شدن رگ هاى خونى مى شوند. هرچه حاملگى به پایان خود نزدیك مى شود، خطر واریس افزایش مى یابد.

۵- وزن

اضافه وزن به ویژه درنواحی اطراف شکم خطر ابتلا به واریس را افزایش میدهد. بصورتی که افرادی که اضافه وزن دارند  ۳۰% بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

از دیگر دلایل بروز واریس چیست؟

چه زمانی سیاهرگ های واریسی تشکیل می شوند؟ زمانی که دریچه های داخل رگ ها از کار می افتند، سیاهرگ های واریسی تشکیل می شوند. وظیفه این دریچه ها، هدایت و کنترل خون به سمت رگ و قلب می باشد. چنانچه دریچه ها همانند قبل عمل نکنند، خون برگشت داده می شود و همین امر باعث تورم (واریسی شدن رگ ها) می شود.

به دلیلی که رگ ها باید خون را بر جهت خلاف جاذبه زمین به طرف بالا هدایت کنند، رگ های واریسی در قسمت های پایین پا مشاهده می شود. این رگ ها به مراتب در معرض خطر قرار می گیرند.

این صدمه باعث ایجاد فشار در سیاهرگ ها می شود که عوارضش ایجاد تورم می باشد.

علائم واریس

واریس در ابتدا ممکن است باعث درد نشود و دارای علائم ظاهری از قبیل رگ هایی پیچ خورده که بنفش تیره یا آبی رنگ هستند و اغلب شبیه طنابی روی پاهایتان باشند.

زمانی که علائم و نشانه های دردآور رخ می دهند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• بی‌قراری پا
  • خارش در اطراف یک یا چند رگ
  • احساس سنگینی یا درد در پاها
  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ ها
  • سوزش، زوق زوق کردن، گرفتگی عضلات و ورم پاها
  • گرفتگی عضلات پا که معمولاً شب‌ هنگام رخ می‌دهد
  • بیشتر شدن درد پس از نشستن یا ایستادن برای مدتی طولانی

درمان‌های غیر جراحی واریس پا و خوددرمانی

برای جلوگیری از ابتلا به واریس پا،  تا جایی که امکان دارد در طول روز به مدت طولانی روی پا نایستید، استراحت و ورزش های متناسب برای پا، در زمینه  جلوگیری و درمان واریس پا موثر می باشد.

بیمار باید سعی کند تا در مرحله ی اول مدت زمان طولانی روی پاهایش نایستد. انجام تمرینات ورزشی و استراحت دادن به پا می‌تواند در طول پروسه درمان موثر باشد. در صورت داشتن اضافه وزن و چاقی، کاهش وزن می تواند موثر باشد.

جوراب های مخصوص واریس باعث اصلاح گردش خون می شود و همین امر سبب بهبود سیاهرگ های واریسی می شود.

البته برای کسانی که دچار مشکلاتی مانند (بیماری های عروق محیطی) هستند، این جوراب ها توصیه نمی شود. پس باید در ابتدا یک مشاور عروقی شما را ارزیابی کند و در صورت نیاز از جوراب های مخصوص واریس استفاده کنید. در بسیاری از بیماران این روش به صورت بلند مدت استفاده می شود، زیرا آنها تمایل و یا امکان

انجام عمل جراحی واریس پا را ندارند و یا ممکن است دچار مشکل در سیاهرگ های عمقی و سطحی خود باشند.

درمان واریس با لیزر

لیزر واریس پا درمانی ساده برای واریس های کوچک و توسعه نیافته

جهت از بین بردن وریدهای کوچک از لیزر استفاده می شود. این نوع لیزر بسیار قوی است و بر روی رگ های واریسی تابیده می شود و باعث محو شدن آنها می شود.

این شیوه در خارج از پوست اعمال شده و رگ های عنکبوتی شکل موجود زیر سطح پوست را بهبود می بخشد. حرارت حاصل از لیزر رگ مبتلا به واریس را نابود کرده و آن را مبدل به بافتی از زخم ساده می کند. این بافت اسکار ایجاد شده موجب انسداد رگ شده و رگ مسدود از چرخه خونرسانی خارج می شود و از بین می رود.

این شیوه روشی است کم تهاجمی که قادر است رگ های متاثر از واریس را بهبود بخشد. در این شیوه از پرتو لیزر استفاده می گردد. این پرتو های متمرکز به سمت بافت هدف با دقت کامل رها می گردند، بنابراین بافت های مجاور متاثر از این جراحی نخواهند بود. لیزر درمانی دورن عروقی روشی است سریع ، موثر و کارامد و بدون

هیچ خطری که استاندارد های زیبایی را به طور کامل فراهم نموده و بر کیفیت زندگینیز تاثیر به سزایی دارد. می توان گفت اکثریت بیماران مبتلا به واریس قادرند از این شیوه ی جراحی بهره جویند. قشر محدودی از بیماران(افرادی که پس از جراحی لیزر واریس بیماری آن ها مجددا عود کرده باشد) شرایط لازم برای به کار بردن این جراحی را ندارند. برای این دسته از بیماران شیوه اسکلوتراپی با استفاده از فوم به منظوردرمان بیماری واریس توصیه می گردد.

عوارض پی در پی واریس پا

رگ های واریسی در اکثر افراد می تواند همراه با درد باشد. وریدهای واریسی باعث مشکلات عظیم تری می شوند. به دلیل اینکه می تواند باعث مشکلاتی در گردش خون شود.

درمان واریس با استفاده از شیوه رادیو فرکانس RF

در این شیوه به جای استفاده از لیزر با به کارگیری امواج رادیویی، درون وریدهای واریسی حرارت داده می شود. رادیو فرکانس همانند جراحی لیزر می تواند در مطب و تحت اعمال بی حسی موضعی انجام شود. عملکرد رادیو فرکانسی اولیه، با ایجاد حرارت در درون بافت ورید موجب تخریب و جمع شدن آن می گردد.  این  حرارت  تقریبا  ۱۲۰  درجه  سانتیگراد  می باشد که بیمار  به دلیل  بی حسی  موضعی  این گرما  را احساس  نمی کند.

درمان واریس با استفاده از روش فلبکتومی

این روش یک عمل جراحی واریس با حداقل میزان تهاجم است. پزشک سوراخ‌های کوچکی روی محل سیاهرگ‌هایی که باید برداشته شود ایجاد می کند و یک محلول بی‌حسی موضعی در نواحی اطراف این سیاهرگ‌ها تزریق می کند. سپس از این سوراخ های کوچک که حدود 2 تا 3 میلی‌متر هستند یک قلاب فلبکتومی در زیر سطح پوست فرو می‌کند تا سیاهرگ‌های واریسی را بیرون بکشد.

این عمل سرپایی است و معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد.

درمان واریس با استفاده از روش اسکلروتراپی

در این روش، ماده اسکلروزان به داخل مویرگهای تارعنکبوتی شکل تزریق می شود. پرشدن این رگ ها از ماده اسکلروزان در زمان انجام تزریق به وضوح مشهود است. این ماده پس از تزریق با دیواره رگهای دچار واکنش می گردد.

در نتیجه این فعل وانفعالات رگ ها روی هم می خوابند و موجب انسداد آن ها می گردد. در ادامه این رگها توسط بدن جذب می شوند و می میرند.

در مواردی تزریق مواد اسکلروزان به داخل وریدهای واریسی سبب از بین رفتن و محو شدن تلانژیكتازى یا وریدهای واریسی کوچک در سطح پوست می شود.

جراحی واریس پا با برداشتن ورید

در عمل جراحی سیاهرگ های واریسی شما را بیهوش می‌کنند و در طول زمان هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

برای دستیابی به سیاهرگ واریسی شکافی در کشاله ران و پشت زانو ایجاد می شود، پس از آن سیاهرگ واریسی را در قسمت بالایی پا می بندند تا جریان خون نتواند از آن عبور کند. در ادامه جراح با ایجاد شکاف پشت زانو یک سیم نازک وارد سیاهرگ واریسی می‌کند.

در صورت بیش از حد بزرگ بودن رگ های واریسی، برای از بین بردن آنها نیاز به جراحی می شود.

در عمل جراحی واریس پا ، بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از اتمام جراحی بیمار می تواند همان روز اول مرخص شود مگر اینکه بر روی دو پای بیمارجراحی انجام شود.

فرایند عمل جراحی واریس پا برای درمان سیاهرگ های واریسی را حدود 60 تا 90 دقیقه در نظر بگیرید. ولی در صورتی که بیمار هر دو پایش را عمل کند به صورت همزمان باید یک شب در بیمارستان بستری شود.

هزینه درمان و جراحی واریس پا