درمان و جراحی انسداد شریانی

درمان واریس
درمان و جراحی واریس پا
سپتامبر 5, 2018
سرطان پستان
اکتبر 3, 2018
جراحی انسداد شریانی

درمان و جراحی انسداد شریانی

در این مقاله سعی بر معرفی بیماری انسداد شریانی و نحوه درمان و جراحی انسداد شریانی می باشد.

انسداد شریانی

در واقع انسداد شریانی بیماری از یک بیماری مشخص به نام تصلب شرایین، که به دلیل وجود ماده ای مومی شکل در درون رگ ها است، سرچشمه می گیرد. این ماده را به نام پلاک می شناسند.

زمانی که در درون رگ ها پلاک به مقادیر کافی انباشته شود، عروق مسدود شده و جریان عادی خون آهسته و یا از حرکت باز می ایستد. این جریان خون کند امکان دارد به اختلال “ایسکمی” خاتمه یابد. ایسکمی هنگامی واقع می شود که در سلول های بدن به مقدار لازم اکسیژن وجود نداشته باشد. سرخرگ های محیطی بسته شده در ناحیه پایین بدن، عمدتا موجب درد و احساس ناراحتی، گرفتگی و اسپاسم در پاها می گردد. اقداماتی مانند سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا قادرند تولید پلاک ها را توسعه دهند.

چه چیزی منجر به انسداد شریانی می شود؟

زمانی که در درون رگ ها پلاک به مقادیر کافی انباشته شود، عروق مسدود شده و جریان عادی خون آهسته و یا از حرکت باز می ایستد. این جریان خون کند امکان دارد به اختلال “ایسکمی” خاتمه یابد. ایسکمی هنگامی واقع می شود که در سلول های بدن به مقدار لازم اکسیژن وجود نداشته باشد. سرخرگ های محیطی بسته شده در ناحیه پایین بدن، عمدتا موجب درد و احساس ناراحتی، گرفتگی و اسپاسم در پاها می گردد. اقداماتی مانند سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا قادرند تولید پلاک ها را توسعه دهند.

انسداد شریانی در هر شرایطی که جریان خون از بدن افت کند و یا حرکت شریان ها را متوقف کند بوجود می آید. این بیماری در اندام های تحتانی بسیار شایع هستند.
انسداد شریانی به 2 صورت حاد و مزمن وجود دارد. انسداد شریانی حاد ناشی از لخته شدن خون در رگ های اصلی و انسداد شریانی مزمن به دلیل انباشته شدن پلاک ها به مقادیر کافی می باشد.

علل انسداد شریانی

انباشتگی پلاکت ها

با انباشته شدن پلاکت ها، عروق مسدود می شود و جریان عادی خون آهسته و یا از حرکت باز می ایستد.

لخته خون

لخته های خونی می توانند باعث انسداد رگ هـای اصلی بدن شوند و در تمام شریان های بدن ایجاد شوند. این امر می تواند آسیب های جدی به وجود آورد و در مواردی منجر بـه مـرگ افراد شود. اگرچه لخته شدن خون یک فرآیند عادی و طبیعی است، اما بیشتر افراد این پدیده را نمی شناسند و معمولا زمانی متوجه این اتفاق می شوند که خون بیش از حد عادی لخته شده و آسیب های جدی به اعضا بدن وارد کرده است.

آمبولی

آمبولی ذره‌ای است که در رگ‌ها و شریان‌ها حرکت می‌کند. زمانی که آمبولی در رگ‌ها حرکت می‌کند، به احتمال زیاد، به مسیری خواهد رسید که نمی‌تواند از آن عبور کند. در نتیجه، ذره آمبولی در همان جا متوقف شده و مانع از جریان خون خواهد شد. در نهایت، سلول‌های موجود در آن مسیر، دچار کمبود اکسیژن شده و از بین می‌روند.

آترواسکلروز

بیماری عروق و شریان محیطی اغلب از آترواسکلروز ناشی می شود. در آترواسکلروز، رسوبات چرب بر روی دیواره ای سرخرگ ایجاد می شوند و جریان خون را کاهش می دهند. اگرچه بحث های آترواسکلروز معمولاً بر روی قلب تمرکز دارند، اما این بیماری می تواند بر شریان ها در سراسر بدن تاثیر بگذارد.

علائم انسداد شریانی

عموما بیمارانی که به انسداد شریانی دچار می شوند، احساس درد و ناراحتی را در ناحیه باسن و ران ها (با توجه به ناحیه ای که انسداد به وقوع پیوسته است) احساس می کنند. معمولا، مقدار و شدت دردی که بیمار متحمل می شود نشانه ای است از شدت انسدادی که در شریان رخ داده است. در حالت خطرناک بیماری، انگشتان پا تغییر رنگ داشته و امکان دارد به رنگی آبی شکل متمایل شوند. در این شرایط دمای پا پایین است و نبض در آن ضعیف می باشد. حتی در حالت شدیدتر، بافت از بین می رود که به دنبال همین موضوع احتمال قطع عضو دور از تصور نمی باشد.

در پاره ای از اوقات گرفتگی عضلات پا، هنگامی که قدم می زند بیش تر رخ می دهد. این درد غالبا با افزایش فعالیت های بدنی فزونی می یابد. به این گرفتگی عضلات پا اصطلاحا لنگش متناوب گفته می شود. همانطور که درد قفسه سینه حاصل از مشکلات قلبی که با استراحت از بین می رود، در مورد لنگش متناوب نیز صادق است و این گرفتگی با استراحت تقلیل می یابد. همچنین سردی هوا و استفاده بعضی از داروها احتمال درد ساق پا را افزایش می دهند.

راه تشخیص انسداد شریانی

این بیماری با گوش فرا دادن پزشک معالج به توضیحات شما و کنترل نبض در شریان پا متوجه انسداد احتمالی شریان شوند.

همچنین در ادامه معالج از آزمایش های زیر ممکن است بهره جوید:

  • تست آرتیروگرافی که عموما در حالاتی که وضعیت خطرناک و بغرنج است و معالج نیت دارد که از راه پوست عمل جراحی انجام دهد، مورد تجویز قرار می گیرد. این تست امکان تحلیل خطرناک یا معمول بودن انسداد شریان را فراهم می آورد.
  • آزمایش سونوگرافی که توسط امواج صوتی، تصویری از نحوه عبور جریان خون در شریان ها ارائه می دهد.

نحوه درمان و یا جراحی انسداد شریانی

در صورتی که انسداد شدید نباشد می توان آن را با ترک سیگار، ورزش روزانه و منظم و همچنین کاهش وزن کنترل کرد.
جهت درمان انسداد شریانی، آنژیوپلاستی بوسیله بالون و یا استنت محیطی برای عروقی که شدیدا مسدود شده اند تجویز می گردند که به کار بردن این روش ها مستلزم وجود درد یا علائم به خصوص دیگر می باشد.

همچنین شیوه درمان دیگری به نام جراحی بای پس عروق محیطی وجود دارد که این شیوه جریان خون را درناحیه اطراف عروق تنگ برقرار کرده و سبب درمان انسدادهای شریانی می شود. در واقع در جراحی انسدادهای شریانی، ناحیه انسداد از ناحیه عبور جریان خون خارج شده و به نوعی این ناحیه دور زده می شود. جراح با ایجاد برشی در قسمتی از پا یا دست و یا حتی زیر شکم و یا ابزاری مصنوعی و یا با بهره گیری از پیوند رگ (استفاده از رگ های خود بیمار) دو نقطه پایین و بالای ناحیه انسداد را به هم متصل کرده و ناحیه انسداد از ناحیه عبور جریان کنار زده می شود.

هزینه جراحی انسداد شریانی

هزینه درمان برای هر بیمار متفاوت می باشد زیرا نوع، شدت و گستردگی بیماری ها در افراد مختلف یکسان نبوده و پس از معاینه و انجام آزمایشات مربوطه می توان هزینه دقیق برای درمان را بیان کرد. لذا جهت اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با شماره های مطب تماس حاصل فرمایید.

چرا دکتر ستایش؟

دکتر ستایش از اولین های طب اورژانس بودند که بعد از گذارندن یک دوره تکمیلی در امریکا به همراه ده نفر از همکاران خود طب اورژانس را در دانشگاه علوم پزشکی ایران پایه گذاری نمودند.

علاوه بر این دکتر ستایش دارای بیش از 15 سال تجربه در زمینه جراحی های لاپاراسکوپی و فلوشیپ  جراحی عروق می باشند، و یکی از بهترین ها در حرفه خود بوده که از نتایج آن می توان به تعداد بسیار زیادی از عمل های موفق ایشان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.