آپاندیس

اکتبر 31, 2019
آپاندیس

آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک زائده‌ای کوچک و انگشت مانند است که از روده بزرگ منشعب می‌شود و در پایین ترین قسمت راست شکم قرار دارد. طول این عضو بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر متغیر است و قطر آن نیز بین ۶ تا ۸ میلی‌متر است.

زمانی که آپاندیس ملتهب و پر از مایع چرکی شود آپاندیسیت ایجاد می شود. اگر بیماری آپاندیس درمان نشود، متورم می شود و در آخر پاره خواهد شد و مواد ضائد آن درون شکم تخلیه می شود و خطراتی برای جان فرد ایجاد می کند.

آپاندیسیت ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد اما شیوع آن در سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر می باشد.

علائم ابتلا به آپاندیس

اولین نشانه آپاندیس درد شکم می باشد. درد خفیفی از نواحی اطراف ناف شروع شده و به سمت ناحیه راست و پایین شکم حرکت می کند و شدیدتر می شود. از دیگر نشانه های بیماری آپاندیس:

• کاهش اشتها
  • استفراغ سریع پس از شکم درد
  • ورم شکم
  • عدم توانایی در خارج کردن باد شکم
  • به سختی ادرار کردن
  • گرفتگی شدید عضلانی
  • درد هنگام راه رفتن،سرفه و یا سایر حرکات

علل ابتلا به آپاندیس

فرد زمانی دچار آپاندیسیت می شود که آپاندیس بسته شود. این مسدود شدن می تواند بوسیله مدفوع، جسم خارجی، سرطان و یا عفونت باشد. زمانی که آپاندیس مسدود شود باکتری های درون آپاندیس شروع به تکثیر کرده و باعث التهاب، ورم و پر از چرک شدن آپاندیس می شوند.

آپاندیسیت ممکن است ناشی از عفونت باشد، زیرا آپاندیس می تواند در پاسخ به هر گونه عفونت در بدن ورم کند.

آپاندیسیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آپاندیسیت کمی دشوار است زیرا نشانه های آپاندیسیت اغلب مبهم و یا شبیه به سایر بیماری های دیگر مانند مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه یا عفونت ادراری، بیماری کرون، التهاب معده، عفونت روده و مشکلات تخمدان است. در نتیجه برای تشخیص آپاندیسیت آزمایش های زیر انجام می شود:

• معاینه شکم برای تشخیص التهاب
  • آزمایش ادرار برای از بین بردن عفونت ادراری
  • معاینه مقعدی
  • آزمایش خون برای تشخیص در حال مبارزه بودن بدن با عفونت
  • سونوگرافی و یا CTاسکن

درمان آپاندیسیت چگونه است؟

درمان معمول و استاندارد آپاندیسیت برداشت آپاندیس است که به آن آپاندکتومی (appendectomy) گفته می شود. اگر حتی پزشک به آپاندیسیت شک داشته باشد و از آن مطمئن نباشد به منظور جلوگیری از ترکیدن و پارگی آپاندیس به سرعت برای برداشتن آپاندیس اقدام می نماید.

بسته به این که در آپاندیس آبسه شکل گرفته باشد، پزشک دو راهکار در پیش رو دارد; می تواند چرک و مایعات آپاندیس را تخلیه کند و یا اینکه می تواند آپاندیس را بردارد.

درمان آپاندیسیت با توجه به تشخیص پزشک و شرایط بیمار به شکل لاپاروسکوپ و یا جراحی باز انجام شود.

در عمل برداشتن آپاندیس از بیهوشی عمومی استفاده می شود و از طریق یک برش تقریبا 14 سانتی متری و یا توسط لاپاروسکوپی آپاندیس برداشته می شود. پیش از عمل جراحی برداشتن آپاندیس برای از بین بردن عفونت های صفاقیِ احتمالی، از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. اگر با عفونت صفاقی مواجه شوید، شکمتان باید شستشو داده شده و از چرک و عفونت تخلیه گردد.

آیا آپاندیسیت قابل پیشگیری است؟

آپاندیسیت قابل پیشگیری نمی باشد. با این حال با رعایت نکاتی می تواند احتمال ابتلا به آپاندیسیت را کمی کاهش داد. استفاده از غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه می تواند کمک کند، زیرا افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی می تواند از یبوست و انباشته شدن مدفوع که شایع ترین علت آپاندیس است جلوگیری کند.

غذاهای سرشار از فیبر شامل:

• تمشک
  • سیب ها