جراحی لیزر واریس پا

درمان انسداد عروق کاروتید
درمان و جراحی انسداد عروق كاروتيد خونرسان مغز
سپتامبر 5, 2018
درمان واریس
درمان و جراحی واریس پا
سپتامبر 5, 2018
لیزر واریس پا

جراحی لیزر واریس پا

بعضی ها با مشاهده تصویر فوق به یاد واریس می افتند در صورتی که این تصویر یک تصویر از تلانژکتازی می باشد که از انواع این بیماری می باشد. در این مطلب سعی بر این است که راه های درمان واریس مانند رادیو فرکانس (RF) ، اسکلروتراپی و جراحی لیزر واریس توضیحی مختصر و مفید داده شود.

جراحی لیزر واریس های کوچک و درمان آن ها

لیزر واریس پا درمانی ساده برای واریس های کوچک و توسعه نیافته

این شیوه در خارج از پوست اعمال شده و رگ های عنکبوتی شکل موجود زیر سطح پوست را بهبود می بخشد.حرارت حاصل از لیزر رگ مبتلا به واریس را نابود کرده و آن را مبدل به بافتی از زخم ساده می کند.این بافت اسکار ایجاد شده موجب انسداد رگ شده و رگ مسدود از چرخه خونرسانی خارج می شود و از بین می رود.

این شیوه روشی است کم تهاجمی که قادر است رگ های متاثر از واریس را بهبود بخشد. در این شیوه از پرتو لیزر استفاده می گردد. این پرتو های متمرکز به سمت بافت هدف با دقت کامل رها می گردند، بنابراین بافت های مجاور متاثر از این جراحی نخواهند بود. لیزر درمانی دورن عروقی روشی است سریع ، موثر و کارامد و بدون هیچ خطری که استاندارد های زیبایی را به طور کامل فراهم نموده و بر کیفیت زندگی نیز تاثیر به سزایی دارد. می توان گفت اکثریت بیماران مبتلا به واریس قادرند از این شیوه ی جراحی بهره جویند. قشر محدودی از بیماران (افرادی که پس از جراحی لیزر واریس بیماری آن ها مجددا عود کرده باشد)شرایط لازم برای به کار بردن این جراحی را ندارند. برای این دسته از بیماران شیوه اسکلوتراپی با استفاده از فوم به منظوردرمان بیماری واریس توصیه می گردد.

مزایای استفاده از لیزر در درمان واریس پا

  • این جراحی شیوه ای کاربردی و موثر و کاملا بی خطر به منظور نابودی واریس می باشد.
  • در این شیوه تنها قسمت آسیب دیده از رگ تحت معالجه واقع می شود.
  • هیچ آسیبی به بافت های جانبی وارد نمی گردد.
  • این شیوه از جراحی بدون هیچگونه از احساس دردی می باشد.
  • دوران نقاهت و بهبودی کامل ناحیه جراحی کوتاه می باشد.
  • زمان جراحی کوتاه و بدون صرف زمان می باشد.
  • پس از بهبودی کامل هیچگونه آثاری از ناحیه جراحی، اسکار و یا عیوب تاثیر گذار بر زیبایی بر روی بدن باقی نمی گذارد.
  • در 98 درصد از جراحی ها موفقیت حاصل شده است
  • نیازی به بیهوشی عمومی نیست
  • این جراحی جزء دسته جراحی های سر پایی به شمار می رود

نحوه جراحی لیزر درون عروقی واریس

در ابتدا اسکن اولتراسوند از رگ‌ها به عمل آمده و رگ‌هایی که متاثر از واریس هستند و باید تحت عمل جراحی واقع شوند توسط یک قلم نشانه گذاری می‌شوند. ناحیه تحت جراحی قبل از انجام عمل به طور کامل ضدعفونی می‌گردد. سپس با بی حس کردن موضعی ناحیه تحت جراحی،به منظور کاهش درد و احساس ناراحتی، فیبر لیزر به وسیله یک سوزن وارد رگ می‌گردد.

متخصص جراحی واریس فیبر لیزر را به دقت جا به جا می‌ کند. جراح با استفاده ازتصویربرداری اولتراسوند رگ مبتلا را شناسایی کرده و لیزر را متناسب با ناحیه مورد نظر به کار می برد پرتو لیزر در امتداد رگ مبتلا متمرکز شده و دیواره رگ را از بین می برد تا جریان خون قطع شود. خون این رگ به دیگر رگ ها انتقال می یابد و جریان خون بهبود یافته و علائم بیماری واریس از بین می‌روند.

هنگامی که لیزر درون عروقی پایان یافت، پراب از داخل رگ بیرون آورده می شود و محل آن پانسمان شده و روی آن بانداژهای فشاری متصل می گردد. جراحی لیزر درون عروقی کمتر از یک ساعت بطول می نجامد و شیوه ای کاربردی با تاثیر طولانی مدت برای اکثریت مبتلایان به واریس می باشد.

درمان واریس پا

درمان واریس با استفاده از شیوه رادیو فرکانس RF

در این شیوه به جای استفاده از لیزر با به کارگیری امواج رادیویی، درون وریدهای واریسی حرارت داده می شود. رادیو فرکانس همانند جراحی لیزرمی تواند  در مطب و تحت اعمال بی حسی موضعی انجام شود. عملکرد رادیو فرکانسی اولیه، با ایجاد حرارت در درون  بافت ورید موجب  تخریب  و  جمع شدن  آن می گردد.  این  حرارت  تقریبا  ۱۲۰  درجه  سانتیگراد  می باشد که بیمار  به دلیل  بیحسی  موضعی  این گرما  را احساس  نمی کند .

درمان واریس با استفاده از روش اسکلروتراپی

در این روش، ماده اسکلروزان به داخل مویرگهای تارعنکبوتی شکل تزریق می شود. پرشدن این رگ ها از ماده اسکلروزان در زمان انجام تزریق به وضوح مشهود است. این ماده پس از تزریق با دیواره رگهای دچار واکنش می گردد. در نتیجه این فعل وانفعالات رگ ها روی هم می خوابند و موجب انسداد آن ها می گردد. در ادامه این رگها توسط بدن جذب می شوند و می میرند.

درمان واریس با لیزر برای کدام بیماران مناسب است ؟

برای همه بیماران مبتلا به واریس قابل انجام است . عمل لیزر واریس پا هم برای رگ های واریسی بزرگ و  هم کوچک قابل انجام است.

طول دوره درمان چه مدت است ؟

حداقل به دو جلسه درمان با لیزر نیاز است و حدود 8 هفته برای پدیدار شدن کامل نتایج درمان نیاز است. البته این مدت زمان با توجه به تعداد رگ های واریسی ممکن است کم یا زیاد شود.

دوره نقاهت درمان با لیزر چه مدت است ؟

درمان با لیزر دوره نقاهت ندارد و بیمار میتواند بلافاصله به روال عادی زندگی برگردد.

هر جلسه عمل لیزر چند دقیقه طول می کشد ؟

با توجه به تعداد رگ های واریسی بین 20 تا 40 دقیقه برای هر پا به طول می انجامد.

چه مواردی را پس از لیزر واریس پا باید رعایت کنم ؟

بعد از انجام لیزر ، برای برگشتن به منزل به هیچ وجه خودتان رانندگی نکنید.

تا 2 هفته باید از جوراب فشاری استفاده کنید ( حین استفاده از این جوراب، نباید پای خود را خیس کنید) مواردی را که پزشک درباره حمام کردن می گوید را حتما رعایت کنید.

عوارض لیزر واریس پا چه چیزایی هست ؟

ایجاد عوارض جدی با لیزر واریس پا بسیار نادر است.

اما مواردی گه ممکن است پیش بیاید :

  • عفونت و کبودی محل لیزر
  • خون ریزی و لخته خون
  • التهاب رگ ها
  •  احساس سوزش در محل لیزر
  • تغییر رنگ پوست
  • تیر کشیدن پا

آسیب عصبی : حین انجام لیزر یا خارج کردن رگ واریسی ممکن است بعضی اعصاب آسیب ببینند و بیمار ابراز بی حسی در بعضی نقاط کند که طی هفته آینده به طور خود به خودی بهبود می یابد.

ترومبوفلبیت: به دلیل سوزاندن رگ های واریسی توسط لیزر و واکنش های ناشی آن ، لخته هایی ایجاد شود که باعث حساسیت به لمس و التهاب می شود . این موارد ظرف چند هفته به طور خود به خودی بهبود میابد.

البته اگر پزشک معالج از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشد ، میزان عوارض لیزر بسیار کم خواهد بود.

پس لازم است حتما قبل از انجام لیزر ، سال های تجربه و اعتبار ایشان را بررسی کنید.

چه دارو هایی پس از لیزر واریس مصرف میشود ؟

اغلب بیماران در رگ هایی که لیزر شده اند احساس درد خفیفی دارند که تجویز داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن می تواند کمک کننده باشد.

آیا بعد لیزر واریس پا نیاز به درمان های دیگر هم هست ؟

لیزر درمانی علائم سطحی و ظاهری واریس را بسیار کاهش می دهد اما به طور کامل محو نمیشود. در بیشتر موارد برای ترمیمی ظاهری پا نیاز به اسکلروتراپی میباشد. اسکروتراپی را میتوان حین انجام لیزر یا  4 الی 6 هفته بعد انجام داد.

راه های دیگر درمان های دیگر واریس چه هستند؟

اقدام نکردن یکی از راه های درمان است، در صورتی که واریس علائم خاصی ایجاد نکرده است و ظاهر آن برای فرد آزار دهنده نیست، می تواند یکی از گزینه ها باشد. جراحی کردن رگ ها هم یکی دیگر از راه های درمان واریس است اما عوارض و دوره نقاهت بیشتری نسبت به لیزر دارد. برای یافتن بهترین روش درمان، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

هزینه جراحی لیزر واریس

هزینه درمان برای هر بیمار متفاوت می باشد زیرا نوع، شدت و گستردگی بیماری ها در افراد مختلف یکسان نبوده و پس از معاینه و انجام آزمایشات مربوطه می توان هزینه دقیق برای درمان را بیان کرد. لذا جهت اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با شماره های مطب تماس حاصل فرمایید.

چرا دکتر ستایش؟

دکتر ستایش از اولین های طب اورژانس بودند که بعد از گذارندن یک دوره تکمیلی در امریکا به همراه ده نفر از همکاران خود طب اورژانس را در دانشگاه علوم پزشکی ایران پایه گذاری نمودند.

علاوه بر این دکتر ستایش دارای بیش از 15 سال تجربه در زمینه جراحی های لاپاراسکوپی و فلوشیپ  جراحی عروق می باشند، و یکی از بهترین ها در حرفه خود بوده که از نتایج آن می توان به تعداد بسیار زیادی از عمل های موفق ایشان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.