بیماری زردیی

بیماری زردی

زردی بیماری نیست ولی شکلی از اختلال کبدی میباشد که با بروز علائمی از قبیل تغییر رنگ و زرد شدن پوست ، سفیدی چشم و همچنین تغییر رنگ ادرار به زرد پررنگ گاهی هم قهوه ای.این بیماری بتدریج و با افزایش عدد «بیلی ‏روبین» قسمت های دیگر پوست مانند شکم و اندام‏ها زرد می‏کند. که بدلیل بالا بودن مقدار غلظت بیلیروبین در خون می باشد.در حقیقت این علائم هشداری است برای فردی که دچار این مسئله شده است زیرا زمینه ساز سایر بیماری ها از قبیل بیماری های کبدی می شود.

دلیل به وجود آورنده زردی یا یرقان

کبد وظیفه هضم چربی را با ساختن و ذخیره کردن و خارج ساختن ماده ای به اسن “صفرا” دارد که از شکسته شدن و تجزیه هموگلوبین(گلبولهای قرمز) حاصل می شود .این ماده دلیل رنگ زرد ادرار و همچنین رنگ قهوه ای مدفوع میباشد.در کیسه ای به نام “کیسه صفرا ” بوسیله ی کبد ذخیره می شود.اما هنگامی که این ماده به مقدار غیر طبیعی وارد سیستم گردش خون شود سبب بروز علائم زردی یا یرقان می شود.

علل بروز زردی

هپاتیت یا التهاب کبد
هپاتیت یا التهاب کبد که سبب التهاب بافت های کبد می شود و دلائل فراوانی نیز دارد از قبیل: مصرف برخی داروها ، عوامل ویروسی ، باکتریایی،تماس با افراد آلوده ، استفاده از وسائل خالکوبی ، آشامیدن آب آلوده ، استفاده از سرنگ مشترک ، تزریق خون فرد مبتلا به فرد سالم انجام می پذیرد.
انسداد مجرای صفرا
انسداد مجرای صفرا که به واسطه سنگ صفرا که یکی از عمده ترین دلایل ایجاد سنگ یبوست های طولانی و مزمن اشاره کرد.

توجه

بعضی از زردی چشمها مربوط به عارضه ای به نام”سندرم ژیلبرت”است. در این عارضه فرد هنگامی که دچارسرماخوردگی،گرسنگی یا اضطراب و عصبانیت است بیلیروبین خون افزایش یافته و چشمها و پوست بدن زرد میشود. این عارضه مادرزادی است و هیچگونه خطری ندارد و در صورت برطرف شدن علتهای گفته شده (مثلا رفع گرسنگی) رنگ پوست و چشم به حالت طبیعی بازمیگردد و به عبارتی اصلا بیماری محسوب نمیشود.
در صورتی که مشکوک به این علائم هستید انجام آزمایش برای تشخیص هر گونه زردی و هپاتیت الزامیست.

پیشگیری و درمان

روش های پیشگیری و درمان زردی یا یرقان بزرگسالان
قطع و کم کردن مصرف شیرینی جات قنادی ، غذاهای پرچرب ، سرخ کرده ، پر ادویه ، انواع بستنی ، فالوده و مواد نشاسته ای.
مصرف انواع آش ، آبگوشت و سوپ جو ، مصرف مرتب سوپ جو به همراه آلو در اصلاح عمل گوارش نقش مهمی داشته که سبب دفع هر چه بهتر صفرا و درمان مرض خواهد شد .

شربت عسل

مقداری لیموترش تازه را در 1 لیوان آب بگیرید مقداری عسل اضافه کرده و آب بریزید روزانه یک الی دو بار از این شربت استفاده نمایید.

شاه توت

مصرف میوه هایی مانند شاه توت که یکی از بهترین میوه ها برای پاکسازی کبد و صفراست در تسریع درمان بیماری نقش مهمی دارد.

آب و مایعات

مصرف آب خوردن روزانه به مصرف قانونی که حداقل 8 لیوان در روز است برسانید و همچنین مصرف مایعاتی را مانند چای کم رنگ بیشتر کنید تا مقداری از این ماده از طریق ادرار دفع شود.

آب میوه ها

آب میوه هایی مانند خیار سبز، کاهو ، آلبالو، انار، هندوانه ، و حتی برای غنی تر شدن از گزانگبین ، شیرخشت و ترنجبین برای ترکیب کردن با آب میوه استفاده کنید.