جراحى سرطان معده

جراحی سرطان مجرای صفراوی
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷
جراحی سرطان لوزالمعده (پانکراس)
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است که علت مشخصی برای آن پیدا نشده است و متاسفانه در مراحل اولیه قابل تشخیص نبوده و علائم چندانی ندارد. اکثر افراد زمانی از بیماری خود اطلاع می‌یابند که بیماری آنها پیشرفت کرده است. خوشبختانه در صورت تشخیص زودهنگام، سرطان معده درمان می‌شود. درمان اصلی سرطان معده در مراحل اولیه جراحی است و در صورت نیاز رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورت تکمیلی انجام می شود.

طی دو سه ساله اخیر، بارها مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده سرطان معده عامل اصلی علت مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان در کشور است.

نشانه‌هایی سرطان معده

افراد میانسال و مسنی که دچار علائم گوارشی بویژه احساس نفخ، پری معده، ترش کردن، آروغ زدن، تهوع و استفراغ می‌شوند در اولین فرصت به متخصص گوارش مراجعه کنند تا تحت آندوسکوپی از حیث تائید سلامت و خوش خیم بودن زخم‌های احتمالی معده قرار بگیرند.

این توصیه از آن رو حائز اهمیت است که سرطان معده علائم اختصاصی مشخصی ندارد و معمولا مبتلایان با نشانه‌هایی مثل پری و نفخ بالای شکم، سوزش سردل و ترش کردن در مراحل اولیه بیماری مراجعه می‌کنند. البته در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، عوارضی چون گیر کردن غذا در قسمت فوقانی معده و انتهای مری و تورم شکم نیز بروز می‌کند.

در مواردی که سرطان به بقیه ارگان‌های بدن متاستاز داده باشد نیز با عوارضی چون درد ناحیه فوقانی شکم و راست شکم، زردی، خارش بدن، درد استخوان (در صورت درگیری استخوان‌ها)، درگیری مغز یا مشکلات کلیوی همراه است.

علائم بیماری سرطان معده

برخی از علائم سرطان معده عبارتند از :

• سو هاضمه یا سوزش معده
  • یبوست و یا اسهال
  • احساس گیر کردن غذا در گلو در هنگام غذا خوردن
  • آروغ زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی
  • احساس درد یا ناراحتی در شکم
  • بی‌اشتها بودن
  • حالت تهوع و استفراغ، خصوصاً بالا آوردن غذاهای سفت فوراً بعد از خوردن آن‌ها

برخی از علائم سرطان پیشرفته‌ی معده

• دفع مدفوع خونی ویا بالا آوردن خون
  • احساس ضعف و سستی
  • کاهش وزن بدون داشتن هیچ علتی

شیوه های درمانی و جراحی سرطان معده

درمان‌های عمده برای سرطان معده شامل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی هستند. ممکن است به صورت همزمان ترکیبی از درمان ها صورت بگیرد. اگر جراحی توصیه‌شده است، ممکن است قبل از آن لازم باشد تا عمل شیمی‌درمانی را پیش بگیرید. جالب است بدانیم سرطان معده به رغم خطرناک بودن، در صورت تشخیص زودهنگام درمان می‌شود. اگر در مراحل اولیه بیماری، زخم بدخیمی در معده دیده شود، با اقدامات آندوسکوپیک می‌توان زخم را برداشت و بیمار را تحت نظارت کامل قرار داد.

انجام عمل جراحی سرطان معده برای خارج کردن تومورهای سرطانی

هدف از انجام عمل های جراحی برای درمان این بیماری برداشتن بافت های سرطانی می باشد، به طوریکه هیچ سلول سرطانی باقی نماند. جراحی یکی از روش‌های درمانی برای ریشه‌کن کردن سرطان معده می باشد.

انتخاب نوع جراحی سرطان معده مورد نیاز برای خارج کردن تومور معده به محل آن بستگی دارد.

جراحی سرطان معده با برداشتن بخش از آن

برداشتن قسمتی از معده به منظور تومورهای ناحیه تحتانی معده، در واقع برداشتن بخشی از معده که درگیر سرطان است نیز ممکن است برداشته شود.

جراحی سرطان معده با برداشتن کامل معده

جراحی و برداشتن کامل معده (گاسترکتومی) به منظور تومورهای فوقانی معده؛ برداشتن کل معده، در نزدیکی غدد لنفاوی و بخش‌هایی از مری، روده‌ی کوچک و بافت‌های دیگر که در نزدیکی تومور قرار دارند. طحال نیز ممکن است برداشته شود. مری به روده‌ی کوچک متصل می‌شود بنابراین بیمار می‌تواند به خوردن و بلع خود ادامه دهد.

در صورت انسداد مسیر معده و اگر سرطان را نتوان از طریق جراحی استاندارد رفع نمود، امکان استفاده از روش‌های زیر وجود دارد:

●جایگذاری استنت Endoluminal

لوله‌ای باریک و قابل انبساط به منظور باز کردن مجرا (به عنوان مثال عروق یا مری) برای تومورهای مسدودکننده‌ی مجاری .

●لیزر درمانی Endoluminal

روشی است که یک اندوسکوپ لوله‌ای باریک و دارای لامپ با استفاده از لیزر پرتو شدیدی از نور در بدن نفوذ کرده و از آن به‌عنوان چاقو استفاده می شود.

●گاستروژژنوستومی (Gastrojejunostomy)

عمل جراحی سرطان معده به منظور حذف قسمتی از معده دچار سرطان که در حال انسداد مسیر دهانه‌ی معده به روده‌ی کوچک می باشد.