دردهای انتشاری ناحیه گردن

باعث انسدادهای عروقی
ژانویه 19, 2018

کارهائي که موجب گردن درد مي شوند

اغلب گردن دردهائي که در اثر فعاليت ايجاد مي شوند ، بعلت حرکات تکراري و طولاني مدت عضلات گردن ، تاندون ها ، لیگامان ها ، استخوان يا مفاصل هستند. کشيدگي بيش از حد عضلات ، آسيب ليگامان ها ، اسپاسم عضلات يا التهاب مفاصل گردن نيز از جمله علل اين مشکلات بشمار ميروند.

خميده کردن سر رو به جلو و انجام کار هاي طولاني مثل مطالعه ، کار ، تماشاي تلويزيون ، مکالمه ي تلفني و…بدون دقت و در وضعيت هاي بد بدن هم ازعلت های شایع گردن درد مي باشد.

استفاده از بالش هاي خيلي بزرگ و بلند ، ياخيلي کوتاه ، خوابيدن روي شکم در حالي که گردن کاملا چرخيده يا پائين افتاده است ، گذاشتن سر بر روي دست ها يا آرنج ( اصطلاحا وضعيت متفکرانه ) براي مدت زياد ، کار طولاني مدت در حالت ايستاده مثلا نقاشي سقف ، يا ورزش هاي سنگين دست ها يا شانه ها و ساير کارهائي که درسطحي بالاتر از بدن هستند و تمرکز بيش از حد نيز باعث گردن درد مي شوند.

فشار بيش از حد مي تواند يک يا چند گروه از عضلاتي را که سر ، گردن و شانه ها را به هم مرتبط کرده اند درگير کند و بصورت سفتي و دردناکي آنها تظاهر کند.

دردهای ریشه ای یا انتشاری معمولا در ناحیه دست احساس می شوند یعنی می توانند در شانه، بازو، ساعد و کف دست باشند.

این نوع درد در بالای دست به صورت احساس برق گرفتگی و کوفتگی است و هرچه بیشتر به نوک انگشتان نزدیک تر می شویم، از میزان آن کاسته و علایم بی حسی آشکار می شود یعنی وقتی بین انگشت سبابه و شست بیمار کاغذی قرار می دهیم، به راحتی می توانیم کاغذ را از بین انگشتانش خارج کنیم.

پزشک از روی انگشت بی حس شده می تواند پی ببرد که آسیب به کدام ریشه عصبی وارد شده است. مثلا بی حسی انگشت وسط به معنای صدمه روی ریشه هفتم و بی حسی انگشت کوچک، نشانه صدمه به ریشه هشتم گردن است.

سندرم دنده گردني

سندرم دنده گردني به علت رشد مادرزادي بيش از حد استخواني در زایده عرضی مهره گردني ۷ مي باشد . اين وضعيت در اغلب موارد بويژه در جوانان موجب بروز علائم باليني نمي شود اما در سنين بالاتر که بتدريج شانه ها افتاده تر مي شوند ممکن است موجب علائم باليني شود .

دنده گردنی

دنده گردنی در بسیاری از موارد بي علامت مي باشد .

اما در موارد علامتدار علایم به صورت زير ديده مي شوند :

*علائم عصبي : شامل علائم حسي و حرکتي مي باشند . علائم حسي شامل درد و احساس کرختي و گزگز در ساعد و دست مي باشد که در سمت داخلي ساعد مشخص تر بوده اغلب با تغيير دادن وضعيت بازو به طور موقت برطرف مي شود .

علائم حرکتي نيز به صورت ضعف پيشرونده دست به همراه اشکال در انجام حرکات ظريف مي باشد . علاوه بر اين ممکن است عضلات دست دچار آتروفی (تحليل ) شوند .

*علائم عروقي : بصورت سياه شدن نوک انگشتان دست تا سياه شدن ساعد مي باشد . نبض شريان مچ دست ممکن است ضعيف بوده يا آنکه وجود نداشته باشد .

درمان : درمان به شدت علائم و نشانه هاي بيمار بستگی داشته و به دو صورت مي باشد .

۱ ) در موارد خفيف و متوسط :

تجویز ورزش های مناسب برای تقویت عضلات ناحیه گردن و شانه

داروهای برطرف کننده درد و بی حسی و گزگزتوسط متخصص طب فیزیکی

فیزیوتراپی جهت کاهش درد و بهبود علایم بیماری

۲ ) در مواردي که بیمار به درمان های فوق جواب ندهد و یا علایم از ابتدا بسیار شدید و ناتوان کننده باشد می توان جراحی برای برداشتن زایده استخوانی را در نظر گرفت