وقتی غدد لنفاوی بزرگ و دردناک می‌شود

ژانویه 19, 2018
بیماری های آئورت
ژانویه 19, 2018

اگر بدانید که سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها از مکانیسمی کمک می‌گیرد که حاصل آن تجمع گلبول‌های سفید خون درغدد لنفاوی بدن است،دیگر از بزرگ و دردناک شدن این غده‌ها که بیشتر در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران تجمع دارد، نگران نمی‌شوید. البته غدد لنفاوی در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شود. مثلا عفونت شست پا یا دست ممکن است به ورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران منجر شود.

نکته مهمی که می‌تواند ترس از غدد لنفاوی متورم شده را کاهش دهد، آن است که ورم این غده‌ها بیشتر در ناحیه گردن اتفاق می‌افتد که می‌تواند ناشی از سرماخوردگی‌های ویروسی یا باکتریایی، عفونت سینوس‌ها، گوش، پوست، عفونت دندان، بیماری‌های انگلی و حتی بیماری‌هایی چون سل باشد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با تاکید بر این‌که تورم غدد لنفاوی در بسیاری موارد و بویژه در کودکان نشانه خطرناکی محسوب نمی‌شود، می‌گوید: یک غده لنفاوی طبیعی توده‌ای نرم، لاستیکی و متحرک با‌قطر کمتر از یک سانتی‌متر و حداکثر دو سانتی‌متر است که معمولا تحت تاثیر یک بیماری زمینه‌ای عفونی متورم، بزرگ و حساس می‌شود، اما اگر غده لنفاوی پس از بهبود بیماری طی دو تا سه هفته کوچک نشود و حتی بزرگ و متعدد بشود و با تب، رنگ پریدگی و کم‌خونی نیز همراه باشد، نیاز به پیگیری تخصصی دارد

تورم مکرر غدد لنفاوی در کودکان

دکتر عبدی در گفت‌و‌گو با جام‌جم بزرگی غدد لنفاوی زیر فکی و گردنی زیر دو سانتی‌متر را در کودکان به‌دلیل ابتلای مکرر به سرماخوردگی و گلو‌دردهای چرکی طبیعی می‌داند و تاکید می‌کند: تورم غدد لنفاوی در کودکان معمولا نگران‌کننده نیست، حتی تورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران نیز در افراد جوان به دلیل بی‌توجهی نسبت به بروز زخم‌های ناشی از فعالیت‌های شغلی در ناحیه دست و پاها زیاد اتفاق می‌افتد. چرا که معمولا تورم غدد لنفاوی معمولا در نواحی اطراف و کمی دورتر از ناحیه آسیب‌دیده بدن رخ می‌دهد. البته این تورم‌ها در صورتی که جراحتی در بدن وجود داشته باشد و با تب و کم خونی نیز همراه نباشد، بی‌خطر تلقی می‌شود.

بیماری های عفونی، غدد لنفاوی را متورم می‌کند

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

دکتر عبدی با تاکید بر این‌که ارزیابی اولیه غدد لنفاوی متورم از لحاظ وجود بیماری‌های همراه با عفونت در شخص و وجود زخم‌هایی در اطراف غدد در تشخیص علت بروز آن بسیار اهمیت دارد، می‌گوید: داشتن نشانه‌هایی از گلو درد، خستگی، کاهش وزن یا داشتن تماس با حیوانات، تماس‌های جنسی مشکوک و نیز مصرف برخی داروهای ضد تشنج می‌تواند بزرگی غدد لنفاوی را با علت‌هایی مشخص و قابل درمان توجیه کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، می‌گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 50 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.

از درمان ساده تا تخصصی

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می‌شود. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم‌هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می‌یابد. فراموش نکنید که عفونت‌های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده‌ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند؛ اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون علت است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.

بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر فک و گردن در کودکان

بعضی از پدر و مادرها به پزشک مراجعه و ابراز نگرانی میکنند که در زیر فک و جلو یا پشت گوش و ناحیه ی پشت سر کودک آنان برجستگی های کوچک یا بزرگ وجود دارد. این برجستگی ها غدد لنفاوی است که در نتیجه ی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، حلق، دهان و دندان) یا گوش یا عفونت پوست سر بزرگ و متورم شده است.

برای روشن شدن موضوع باید متذکر شد که از داخل بینی ، حلق و دهان شبکه های عروقی موئینه ی لنفاوی به غدد لنفاوی کشیده شده است.اگر عفونتی در هر نقطه از بینی ، حلق و دهان به وجود آید عفونت از آن شبکه ها به غددلنفاوی میرسد و سبب بزرگی آنها میگردد.

در حقیقت غدد لنفاوی مانع و سدی در مقابل انتشار عفونت می باشد.موقعی که بزرگی غدد لنفاوی ناحیه ی گردن کودک با چشم دیده میشود یا غدد لنفاوی در لمس بزرگ و دردناک است دلیل عفونت ناحیه ای دستگاه تنفسی فوقانی است.

سیستم لنفاوی را بیشتر بشناسید

در بعضی از کودکان غدد لنفاوی ناحیه ی گردن همیشه بزرگ است و کوچک نمیشود این کودکان اغلب دچار عفونت های مکرر ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی ( بینی ، حلق و دهان ) میگردند یا به عفونت میکروبی دندان ، لثه و لوزه ها مبتلا هستند.پزشک با معاینه میتواند محل عفونت را تشخیص دهد و درمان کند.

در بعضی از مواقع شدت بیماری زایی میکروب مولد عفونت ناحیه ی حلق و دهان زیاد است و در نتیجه در غدد لنفاوی گردن و چرک جمع میگردد و نه فقط غده لنفاوی بلکه اطراف غده نیز متورم، قرمز و دردناک میشود.

بيماريهاي خوني و كم خوني‏ها هم گاهي با تورم اين غدد ممكن است شروع شوند. اما علت عمده اين بيماري عفونتهاي ميكربي و ويروسي عادي است و با آنتي ‏بيوتيك مي‏توان آنرا درمان كرد. حتی ممکن است یک تبخال هم باعث تورم غدد لنفاوی شود.

درمان بزرگی غدد لنفاوی

اگر میکروبی علت عفونت اولیه ی حلق و دهان باشد با مصرف آنتی بیوتیک مناسب و از بین رفتن عفونت اولیه غدد لنفاوی کوچک میشود.بعضی از مواقع ممکن است عفونت اولیه ی دهان و حلق بهبود یابد ولی غدد لنفاوی هنوز بزرگ باشد و مدت ها طول بکشد تا کوچک شود.

اگر در یکی از غدد لنفاوی ناحیه ی گردن میکروب بیماری زا مانند میکروب اِستافیلوکُوک یا میکروب های بی هوازی ایجاد تورم کرده باشد با انجام درمان طبی سریع غده عفونی شده کوچک میگردد و در غیر این صورت در غدد مزبور چرک جمع میشود و باید با عمل جراحی و شکاف دادن چرک را خارج کرد تا غده کوچک شود و التیام یابد.