عمل فتق کشاله ران در بزرگسالان و کودکان

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟ مزایا و معایب لاپاراسکوپی
آگوست 31, 2023
درمان فتق کشاله ران در کودکان و بزرگسالان

فتق کشاله ران که از آن به عنوان فتق بیضه در مردان نیز یاد می‌شود، یک بیرون زدگی بدون درد و تنها همراه با احساس ناراحتی می‌باشد. شاید این سوال به ذهن شما برسد که آیا فتق کشاله ران خطرناک است؟ یا اینکه بهترین راه برای درمان فتق کشاله ران بدون جراحی چیست؟

در ادامه این مطلب به جزئیات و تمام آنچه که نیاز است درباره عمل فتق کشاله ران بدانید صحبت خواهیم کرد و تمامی سوالات شما به نحوه درمان و جا انداختن فتق کشاله ران را پاسخ خواهیم داد.

علت بروز فتق کشاله ران

علت بروز فتق کشاله ران در کودکان

زمانی که دهانه‌‌های بخش تحتانی شکم قسمتی از روده کودک تحت فشار قرار بگیرد، بیرون زدگی فتق کشاله ران اتفاق می‌‌افتد. فتق کشاله ران به صورت یک برآمدگی در زیر پوست ظاهر می‌‌شود که نرم و متورم است. این مشکل در بدو تولد، در کودکانی که ماهیچه و دیوار شکمی آن‌ها ضعیف است وجود دارد. همچنین این بیماری می ‌تواند به علت نقص ژنتیکی و مادرزادی و سابقه خانوادگی رخ دهد.

از دلایل دیگری که سبب بروز این مشکل در کودکان پسر می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم نزول بیضه
  • فیبروز سیستیک
  • دیسپلازی مفصل ران
  • ناهنجاری در مجرای ادرار

البته به یاد داشته باشید که دلیل واضح و یکسانی برای بروز فتق کشاله ران در زنان، مردان و کودکان وجود ندارد و در هر شخصی متناسب با شرایط زندگی او، فتق به وجود می‌آید.

علائم فتق کشاله ران در کودکان

علائم فتق کشاله ران

در بسیاری از اوقات فتق کشاله ران یا فتق اینگوینال، به صورت یک توده در کیسه بیضه، اطراف آن و یا در کشاله ران دیده می ‌شود. این برآمدگی معمولاً درد ندارد؛ اما امکان دارد ناراحتی خفیفی همراه احساس وجود زائده در کشاله را به همراه داشته باشد.

از دیگر علائم فتق کشاله ران در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش اشتهای کودک
  • تورم و قرمزی پوشت ناحیه کشاله ران
  • احساس ناراحتی و در برخی از موارد احساس درد
  • حالت تهوع و یا استفراغ بعد از به وجود آمدن فتق
  • مشاهده بیرون زدگی گوشتی در کشاله راست و چپ
  • افزایش بیرون زدگی توده با گریه، سرفه و یا زور زدن کودک یا نوزاد
  • ایجاد ناگهانی یک توده بیرون زده همراه با تغییر رنگ ناحیه کشاله

هرنی اینگوینال می‌تواند در کودکان و نوزادان در اثر سرفه کردن، گریه کردن و یا زور زدن با بیرون زدگی بیشتری همراه باشد. همچنین امکان دارد که این توده در یک طرف و یا هر دو طرف (کشاله راست و چپ) دچار بیرون زدگی شود.

“فتق کشاله ران در کودکان پسر موجب کاهش اشتها، تورم و قرمزی در ناحیه کشاله ران و یا بروز کولیت روده می‌شود. اگر شاهد علائم فتق کشاله ران در فرزندتان هستید، آرامش خود را حفظ کنید و بدون استرس و اضطراب برای درمان این مشکل از بهترین دکتر جراحی عمومی در تهران و شهرهای دیگر نوبت بگیرید.”

بیشتر بخوانید: درمان و جراحی فتق های شکمی

انواع فتق کشاله ران در کودکان و بزرگسالان

فتق در  زنان، مردان و کودکان انواع مختلفی دارد؛ اما شایع ترین آن‌ ها که اغلب در کودکان زیر یک سال رخ می دهد فتق کشاله ران است. این برآمدگی در قسمت ناحیه تناسلی کودکان ایجاد می ‌شود و به دو نوع فتق مختنق و فتق محبوس تقسیم بندی می‌شود که به شرح زیر هستند:

فتق محبوس یا مستقیم کشاله ران (Incarserated):

این نوع از فتق متحرک نبوده و دکتر فتق کشاله ران نمی ‌تواند با فشار دست آن را به جا بیندازد و به سر جای اصلی خود برگرداند. بنابراین فتق کشاله ران از نوع محبوس، نیازمند جراحی فتق کشاله ران برای بر گرداندن این بافت به سر جای اصلی خود می‌باشد.

فتق کشاله یا هرنی اینگوینال همیشه خطرناک نبوده و در بسیاری از موارد می‌تواند با جراحی و یا حتی بدون جراحی درمان شود.

فتق کشاله ران مختنق یا استرانگوله (Strangulated):

فتق مختنق وضعیتی خطرناک است. چرا که می‌تواند با خروج از دیواره روده، جریان خون در روده را قطع کند! به همین دلیل است که به آن فتق مختنق یا خفه کننده گفته می‌شود. فتق استرانگوله در کشاله ران کودکان و نوزادان خطرناک بوده و فوریتی پزشکی به شمار می‌رود که باید تحت نظارت پزشک درمان شود.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان روده بزرگ و کوچک

راه‌های تشخیص فتق کشاله ران

اگر در قسمت کشاله ران خودتان و یا فرزندتان برآمدگی بزرگ یا کوچکی مشاهده کردید، نزد یک متخصص بروید تا پزشک با معاینه اندام تناسلی شما یا فرزندتان مشکل را تشخیص دهد. پزشک ناحیه بیرون زدگی را به خوبی معاینه می‌‌کند تا بتواند اندازه توده را بررسی کند.

پس اولین قدم برای تشخیص فتق کشاله ران، معاینه بالینی بیمار توسط پزشک است. در قدم‌های بعدی پزشک جویای سوابق پزشکی و یا سابق ابتلا به این عارضه در خانواده شما خواهد شد. در نهایت برای کسب اطمینان کافی از تشخیص خود، یک تصویر برداری به کمک MRI و یا CT Scan تجویز خواهد شد.

در برخی از موارد نیز برای تشخیص گیر افتادگی روده و بیرون زدن آن در ناحیه کشاله، از روش سونوگرافی استفاده خواهد شد.

جهت مشاوره و تشخیص درست فتق کشاله ران در خود و با کودکتان با دکتر علی ستایش تماس بگیرید.

راه‌ های درمان فتق کشاله ران

تعیین روش درمان انواع فتق در کودکان و بزرگسالان، بعد از معاینه توسط پزشک و تشخیص نوع این عارضه صورت می‌گیرد. به طور کلی برای درمان فتق کشاله ران با تشخیص پزشک از روش های زیر استفاده خواهد شد:

۱- درمان فتق کشاله ران بدون جراحی:

اگر فتق اینگوینال در شما یا فرزندتان کوچک باشد و از نوع خطرناکش نباشد، بدون نیاز به جراحی و با کمک فشار دست به داخل بر خواهد گشت. در این روش درمان بدون جراحی پزشک با اعمال فشاری آرام و ملایم به کمک دست خود، اقدام به بازگرداندن این توده به سر جای خود می‌کند.

۲- درمان فتق کشاله ران با جراحی:

اگر فتق کشاله ران شما یا فرزندتان بزرگ و همراه با درد باشد، معمولاً نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن خواهد داشت. عمل جراحی توسط دو روش کلی جراحی باز و یا لاپاراسکوپی صورت خواهد گرفت.

• جراحی فتق کشاله ران به روش جراحی باز:

در این روش بیمار تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی قرار می‌گیرد. سپس پزشک یک برش در کشاله ران زده و بیرون زدگی روده را به سمت داخل بر می‌گرداند. در نهایت حفره بازی که در کشاله ران است را در موارد شدید، به کمک مش می‌دوزد و همچنین زخم جراحی را بخیه خواهد زد.

•  جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران:

جراحی لاپاراسکوپی عملی کم تهاجمی بوده و نیاز به یک بیهوشی عمومی سطحی خواهد داشت. جراح در این روش درمانی یک یا چند سوراخ کوچک ایجاد کرده و لوله‌های لاپاراسکوپ را وارد آن‌ها کرده و به سمت کشاله ران می‌برد. دستگاه لاپاراسکوپ بافت فتق بیرون زده را درمان کرده و بعد از خارج کردن لوله، زخم آن بخیه زده خواهد شد.

احتمال عود مجدد فتق کشاله ران در روش درمان با لاپاراسکوپی بیشتر از روش درمان با جراحی خواهد بود. با این حال اگر پزشک متخصص ماهر باشد و در این روش جراحی تخصص داشته باشد، احتمال عود مجدد را به شدت کاهش می‌دهد.

“فتق کشاله ران درمان دارویی ندارد! بیرون زدن روده از حفره‌های باز در انتهای شکم و کشاله ران تنها با فشار دست و یا جراحی قابل درمان است و هیچ دارویی برای معالجه این اختلال وجود ندارد!”

جهت دریافت وقت معاینه با دکتر علی ستایش می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۶۸۳۹۴ تماس بگیرید و یا از طریق فرم رزرو نوبت اقدام نمایید.

مراقبت‌های قبل از جراحی فتق کشاله ران

مراقبت های قبل از جراحی فتق کشاله ران

توصیه می‌شود تا قبل از آنکه اقدام به درمان و جراحی فتق کشاله ران کنید، از نکات مراقبتی زیر استفاده کنید تا عمل آسان‌تری را تجربه کنید:

• از یک شب قبل از عمل جراحی حمام کنید.
  • قبل از ورود به اتاق عمل مثانه خود را تخلیه کنید.
  • از شب قبل از عمل ناشتا باشید و آب و غذا مصرف نکنید.
  • پزشک خود را در جریان بیماری‌ها و سوابق پزشکی خود قرار دهید.
  • از مصرف خوشبو کننده‌های بدن، لوسیون و دئودورانت‌ها پیش از عمل استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از جراحی فتق کشاله ران

برای مراقبت‌های بعد از جراحی فتق کشاله ران می‌توانید از نکات زیر پیروی کنید تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید و عوارض کمتری را تجربه کنید:

• داروهای مسکن و آنتی بیوتیک خود را به موقع مصرف کنید.
  • رژیم غذای شامل فیبر، میوه، سبزیجات و آب فراوان داشته باشید.
  • از زخم محل جراحی به خوبی مراقبت کنید و پانسمان را مرتباً تعویض کنید.
  • از ورزش سنگین و یا حرکاتی که فشار زیادی بر روی ناحیه کشاله ران شما وارد کند، پرهیز کنید.
  • با گذاشتن یک کیسه آب گرم بر روی ناحیه کشاله ران، درد و مشکل عدم دفع ادرار را حل کنید.
  • تا 48 ساعت بعد از عمل جراحی حمام نروید اما پس از آن روتین حمام خود را مجدد انجام دهید.
  • اگر بعد از عمل التهاب، تورم و قرمزی را در ناحیه کشاله ران دیدید حتماً به پزشک مراجعه فرمایید.
  • خون مردگی در اطراف جای زخم در کودکان و بزرگسالان از 3 هفته تا 3 ماه بعد از عمل عادی بوده و به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری های تروئید و سرطان تیروئید با جراحی

عوارض احتمالی بعد از عمل جراحی فتق کشاله ران چیست؟

به طور کلی جراحی باز و لاپاراسکوپی فتق کشاله ران در کودکان و بزرگسالان با عوارض بسیار کمی همراه خواهد بود. با این حال به ندرت ممکن است برخی عوارضی را شاهد باشید که عبارتند از:

• عفونت زخم جراحی
  • خونریزی از محل زخم
  • احساس درد در ناحیه فتق
  • احتمال عود مجدد فتق کشاله ران
  • خطرات و عوارض ناشی از بیهوشی عمومی
  • مشکلات روده و گوارشی مانند یبوست و یا اسهال

جهت کاهش عوارض بعد زا عمل فتق کشاله ران با ما در ارتباط باشید.

فتق اینگوینال در دختران

فتق اینگوینال در دختران متفاوت از پسران است. هر دو در ناحیه کشاله ران و در نزدیکی دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند اما فتق اینگوینال در دختران، با بیرون زدگی حلقه‌ای از روده و یا حتی تخمدان کودک در ناحیه کشاله همراه است. همچنین این توده در بدن دختران به صورت یک برآمدگی کشیده و سفت است.

“در صورتی که در بدن کودک دختر خود چنین توده‌ای را مشاهده کردید، اصلاً نگران نباشید و نترسید، چرا که این عارضه با یک عمل جراحی جزئی درمان خواهد شد. تنها کافی است تا با پزشک متخصص جراحی عمومی و یا متخصص اطفال تماس بگیرید.”

هزینه جراحی فتق کشاله ران

هزینه جراحی فتق کشاله ران بسته نوع درمانی که پزشک تجویز می‌‌کند متغیر است. همچنین عوامل متعددی در تغییر هزینه‌های جراحی فتق کشاله ران موثرند که عبارتند از:

• تعداد فتق‌های بیرون زده
  • دستمزد جراح و تیم پزشکی
  • شدت و وخامت بیرون زدگی فتق
  • منطقه بیمارستان و یا مطب جراحی

هزینه عمل جراحی فتق کشاله ران می‌تواند توسط بیمه تحت پوشش بوده و بخشی از آن به شما پرداخت خواهد شد. بهتر است تا هیچ گاه درمان فتق کشاله ران را به دلیل هزینه‌ی آن تعویق نیندازید. چرا که عوارض عدم درمان این بیماری برای کودکان دختر و پسر آنقدر خطرناک است که هزینه جراحی به چشم نیاید.

زمان مراجعه به پزشک برای جراحی فتق کشاله ران

بهتر است تا به محض مشاهده علائم فتق کشاله ران از جمله وجود بیرون زدگی و یا تغییر رنگ پوست این ناحیه، به پزشک متخصص فتق کشاله ران مراجعه کنید. در اینصورت می‌توانید پیش از آنکه وضعیت سلامتی شما یا کودکتان به خطر بیفتد، این عارضه را درمان کنید و همچنین از عوارض آن در امان بمانید.

هر چه فتق کشاله ران دیرتر تشخیص داده شود، درمان آن سنگین‌تر بوده و ممکن است با عوارضی جبران ناپذیر برای سلامتی شما همراه باشد.

دکتر علی ستایش، متخصص جراحی عمومی و متخصص جراحی فتق کشاله ران در تهران

دکتر علی ستایش فارغ التخصیل رشته جراحی در سال 79 از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌باشد. ایشان همچنین به مدت 5 سال در رشته لاپاراسکوپی و جراحی عمومی فعالیت داشته و پس از پایا ن دوره تحصیلات خود در رشته فلوشیپ جراحی عروق، به عنوان پزشک مشاور در زمینه جراحی عروق در بیمارستان قلب شهید رجایی مشغول به فعالیت شدند.

ایشان خدمات متنوعی از جمله درمان و جراحی فتق‌های شکمی، درمان و جراحی آنوریسم عروقی و جراحی آپاندیس و … را به بیماران خود ارائه می‌دهند.

برای تعیین نوبت ویزیت و درمان می‌توانید با شماره‌های مطب تماس بگیرید و یا به صورت اینترنتی نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول درباره درمان فتق کشاله ران با جراحی

خیر. بلکه پیاده روی و فعالیت‌های روزمره سبک و کوتاه بعد از عمل فتق کشاله ران بلامانع بوده و برای بهبودی سریع‌تر نیز مفید خواهد بود.
این بیماری اگر زود تشخیص داده شود و وسعت نداشته باشد با عمل جراحی یا روش های درمانی دیگر قابل درمان است و خطراتی به همراه ندارد.
در اکثر اوقات کودکانی که نارس هستند و زود به دنیا آمده اند دیواره شکم آن ها ضعیف است و امکان مبتلا به فتق کشاله ران در آن ها وجود دارد.
فوق تخصص جراحی اطفال  دوره های تخصصی جراحی را پشت سر گذاشته و به ظرافت جراحی فتق آگاه است.
در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود به بیضه یا تخمدان کودک آسیب وارد می ‌کند